20-luvun bilemekko
Itseasiassa en ole ikinä oikeastaan pitänyt 1920-luvun muodista.
Edes Downton Abbey ei saanut minua innostumaan siitä
merkittävästi, tosin kieltämättä lämpenin hieman säihkyville ja
harsonohuille iltapuvuille. Sen piti siis olla lähes viimeinen
muotikausi jota lähtisin ikinä ompelemaan, mutta sitten jouduin
mainostuksen uhriksi Party Like Gatsby-kiertueen pommittaessa
somefeediäni. Kavereitakin oli lähdössä, joten sain äkkiä villin
idean ottaa 20-luvun bilemekon tekeminen haasteena - oli muka
jotenkin hieno idea ostaa liput ja katsoa onnistuisinko luomaan
mekon jota en inhoaisi ja jossa kokisin oloni luontevaksi.
Materiaali
Asetin itselleni tiukan rajan: Mahdollisimman paljon asuun
kuuluvaa olisi löydyttävä kaapista valmiina, etenkin pukukangas.
Minulla oli kellarin perukoilla enemmänkin polyesterisatiineja
ja sifonkeja ajalta jolloin ompelin enemmän nykyvaatteita, joten
arvelin että sieltä varmasti löytyisi jotain.
Olin tietysti ensin ajatellut
dramaattista mustaa, mutta valitettavasti jouduin toteamaan että
mustat vaihtoehdot olivat kaikki liian jäykkiä laskeutuakseen
kauniisti edes vinoon leikattuina. Sen sijaan löysin
läpikuultavan, liukkaan sifonkimaisen kankaan jossa oli
kiinnostavan hienovarainen kalpeasta liilasta pronssinväriseen
taittuva sävy ja hyvin himmeä kiilto. Se olisi todennäköisesti
painajaismainen ommella, mutta toisaalta juuri siksi että olen
todella huono ohuiden ja liukkaiden materiaalien käsittelyssä
tässä olisi loistava tilaisuus treenata sitä. (Mahdollisesti
olen myös hieman masokisti.)
Mallin
valinta
Monimutkaisilla paljettikuvioilla koristellut couture-luomukset
olivat luonnollisesti poissa laskuista - jos olisin halunnut
klassisen paljettimekon olisi ollut järkevämpää ostaa
pseudo-flappermekko valmiina tai etsiä kirpparilta jotain
muokkauskelpoista. Koska olin jo joutunut luopumaan
dramaattisesta mustasta asusta päätin sen sijaan etsiä jonkun
melko yksinkertaisen mallin johon voisi lisätä särmää
asusteilla.
Projektin yksi haaste oli myös löytää malli joka onnistuisi
toivottavasti naamioimaan vartalotyyppini enemmän kauden
ihanteiden mukaiseksi. Tietysti on rajoittavaa kiinnittyä liikaa
siihen mikä sopii itselle parhaiten, mutta kuten sanottu, sen
voi ottaa myös suunnitteluhaasteena.
Olen suhteellisen hoikka pituuteeni nähden, ja yläkroppani on
melko siro. Kuppikokoni on juuri sopiva siinä mielessä että
poven saa toppauksilla ja korsetilla muokattua viktoriaaniseen
malliin ja toisaalta taas latistettua varsin vaatimattomaksi.
Ongelma on yläkroppaani suhteessa leveä lantion alue, joka vain
kertakaikkiaan ei sovi 20-luvun poikamaiseen ideaaliin. Niinpä
päätin karttaa kaudelle tyypillisen matalan vyötärölinjan
korostamista vyöllä tai drapeerauksilla kuin espanjantautia.
Butterick, April 1925.
Delineator
Muotipiirroksia ja alkuperäisiä pukuja selaillessani minua
alkoivat kiinnostaa handkerchief-hem mallit joissa on
rikottu helmalinja liehukkeineen. Minulla oli paljon kangasta,
ja arvelin että sen keveys ja vaihteleva sävy pääsisivät hyvin
oikeuksiinsa vinoon leikatuissa liehukkeissa. Joissakin
malleissa liehukkeet oli kiinnitetty lantiolle siksak-linjaan,
joka voisi häivyttää lantion leveyttä paremmin kuin vaakasuora
leikkaus. Runsaampi helma myös ehkä näyttäisi luontevalta
väistämättömän a-linjan jatkona.
Minun piti myös päättää, mitä alusvaatteita haluaisin mekon
kanssa käyttää. Avoselkäiset puvut ovat kieltämättä upeita,
mutta toisaalta eri vaihtoehtoja kokeillessani totesin että
tukevat olattomat liivit loivat todella pehmeän poven kaaren
joka sopi tavoiteltuun siluettiin. Käytettiinhän
tukialusvaatteita myös tuolloinkin. Jätin siis pääntien takaosan
maltillisen syvyiseksi. En osannut vielä päättää, haluaisinko
myös eteen v-pääntien vai pyöreän, joten hahmottelin kaavaan
molemmat jotta voisin tehdä lopullisen päätöksen myöhemmin.
Alusmekko
Läpikuultava materiaali vaati jonkinlaisen alushameen, jota
ensin yritin löytää valmiina. Sekä alushameet että sopivan
malliset yöpaidat olivat kuitenkin lähes poikkeuksetta liian
lyhyitä. Lopulta kyllästyin ja päätin ommella mokoman rätin
itse.
Löysin ilmaiseksi
polyesteri-viskoosisekoitteen, joka oli vähän turhan jäykkää
mutta vinoon leikattuna ehkä menettelisi, ja ainakin naamioisi
ohutta silkkiä paremmin rintaliivien reunat ja muutkin
ylimääräiset muhkurat. Väri oli huomattavasti mekon sävyä
lämpimämpi malva, mutta yllättäen se ei merkittävästi muuttanut
päällyskerroksen väriä vaan oikeastaan sulautui hieman
lämpimämpään ihon sävyyn.
Alusmekkoa ommellessa en viitsinyt hirveästi välittää
period-kaavoista vaan ompelin siihen pienen rintamuotolaskoksen
saadakseni siitä hyvin istuvan.
Mekon
ompelu
Mekosta ei tullut varsinaisesti kuuluisaa tunnin projektia.
Päädyin lopulta uhraamaan sille huomattavasti enemmän aikaa kuin
olin alunperin kuvitellut, jopa liikaa siinä mielessä että tämä
hairahdus tietenkin siirsi kaikkia muita ompeluaikatauluja
eteenpäin. Kangas osoittautui todella haasteelliseksi.
Aloitin piirtämällä suurpiirteisen kaavan mittoihini perustuen.
Käänsin rintamuotolaskoksen enimmäkseen olalle muutamaksi
laskokseksi, jotka ajattelin muotoilla tarkemmin sovituksessa.
Piirsin kaavaan myös linjan erillisten neliönmallisten
liehukkeiden kiinnitykselle.
Pelkäsin aiheellisesti liukkaan materiaalin kanssa työskentelyä,
joten harsin heti alkuun enemmän kuin olen todennäköisesti
koulun ensimmäisen vuoden jälkeen koskaan harsinut. Asettelin
kankaan kaavan päälle lankasuoraan ja harsin merkkilangat
keskietuun ja -takaan, rinnanympäryslinjaan ja lantiolinjaan,
liehukkeiden kiinnityslinjaan ja vielä pystylinjat niiden
kulmien kohtaan sekä sivusaumat, kädentien ja pääntien linjat.
Tämän jälkeen harsin sivusaumat kiinni ja sovitin mekonaihiota
varovasti nuken päälle. Tarkistin että vaakalinjat menivät
suunnilleen suoraan ja muotoilin olan laskokset.
Ompelin sivuihin kapeat pussisaumat. Sitten leikkasin
kädentielle reilun saumanvaran sovitusta varten, ja harsin ja
ompelin olkasaumat. Viimeistelin ne vinonauhalla.
Seuraavaksi viimeistelin kädentiet ja pääntien äärimmäisen
työläästi ja huolellisesti harsimalla ensin vinokaitaleet
reunojen kohtaan ennen niiden ompelemista koneella kiinni.
Sitten tasasin saumanvarat, silitin vinonauhat kääntymään
nurjalle ja kiinnitin ne käsin.
Minua kokeneemmat ompelijat olisivat varmasti selvinneet
reunojen viimeistelystä huomattavasti vähemmällä vaivalla, mutta
halusin pelata varman päälle. Lopputulokseen olen kuitenkin
oikein tyytyväinen, pääntie eivätkä kädentiet eivät juurikaan
vedä eivätkä kiristä mistään. Lopuksi ompelin olkasaumoihin
vielä pienet nappareilla kiinnitettävät lenkit joiden alle
alusmekon olkaimet voi kiinnittää.
Neliönmallisten liehukekappaleiden päärmääminen käsin olisi
ollut jo aivan liikaa, joten päätin että siksakilla kiinnitetty
rullapäärme saisi kelvata. Ikävä kyllä ompelukone vieroksui
hentoista ja liukasta materiaalia ja lopputulos onkin melko
epätasainen, siitäkin huolimatta että purin ja tein uudestaan
monta kohtaa. Käytännössä kaikki kulmat piti myös viimeistellä
käsin. Paikoin kiristävät ompeleet eivät asettuneet edes
silitysraudalla, koska epäilen kankaan olevan jokseenkin täyttä
polyesteria. Hyvä puoli tässä on tietysti se, että mekko ei
myöskään juuri rypisty käytössä.
Kun liehukepalat olivat viimein siedettävän näköiset valitsin
jokaisesta siisteimmän ja suorimman kulman ja aloin kiinnittää
niitä helmaan aiemmin harsitun linjan mukaan. Se oli melko
turhauttavaa hommaa, koska täysvinoon pohjaan ommellut päärmätyt
kappaleet tuntuivat aina joko kiristävän tai vetävän kangasta
heti kun sen nosti pöydältä henkariin tai nuken päälle.
En lopultakaan saanut liitoskohtaa niin siistiksi kuin olisin
halunnut, mutta toisaalta se oli opettavainen kokemus.
Jatkuvasti samantyyppisiä asioita tehdessään alkaa helposti
pitämään itseään pätevämpänä kuin oikeastaan on, mutta totuus
usein selviää oman tiukan laatikon ulkopuolelle astuessa.
Viimeistelyn virheistä huolimatta helman malli sinänsä on
kaunis, ja materiaali pääsee siinä hyvin oikeuksiinsa.
Viimeiseksi päärmäsin vielä pitkulaisen, kaarevaksi leikatun
kangassuikaleen, rypytin sen läheltä toista päätä ja kiinnitin
olkapäälle.
Huivin tarkoituksena oli lisätä yksityiskohtia yksinkertaiseen
malliin, ja jos mahdollista vielä tuoda hieman volyymia puvun
yläosaan raskaamman alaosan vastapainoksi. Takana olalta
roikkuva huivi myös katkaisee helmaliehukkeiden kiinnityslinjan
lantiolla, mikä toivottavasti luo edes hivenen kaventavan
illuusion. Oli miten oli, huivista tuli lopulta eräs
lempiyksityiskohdistani.
Asusteet
Halusin tehdä mekon kohtuullisen hyvin kun kerran aloin sitä
tekemään, mutta asusteiden suhteen tavoittelin ennemminkin
kliseistä bilelookia aloittaen siitä mitä kaapista löytyi
valmiina.
Bileitä varten löysin kaapista joskus tuunausmateriaaliksi
ostamani kengät, joiden tekomokkapäällinen oli hirveässä
kunnossa, mutta malli t-remmeineen kohtuullisen sopiva. Niissä
oli jopa vähän blingiä. Kaapista löytyi myös klassiset mustat
pitkät satiinihansikkaat sekä vanhahko hopeanvärinen pikku
käsilaukku.
Korujen osalta minulla oli valmiina kliseistäkin kliseisempi
pitkä helminauha, mutta yksinkertaisen puvun kanssa olisi kiva
olla muutakin. Löysin myös alunperin 1700-lukua ajatellen joskus
ostamani ison strassikamman, johon virittelin rautalangalla
mustia höyheniä. Ilmeisesti valkoiset höyhenet olivat
suosittuja, ja olisivat myös erottuneet paremmin tummia hiuksia
vasten, mutta minusta tuntui että musta höyhenkoriste sopisi
yhteen mustien kenkien ja hansikkaiden kanssa.
En yleensä käytä paljon näyttäviä koruja, mutta toisaalta
tilaisuuden karnevalistinen luonne tuntui vaativan vielä enemmän
säihkettä. Niinpä jouduin hylkäämään tavoitteeni vain oman
kaapin sisällön hyödyntämisestä, ja koska olin myös liian laiska
ja kiireinen kiertelemään kirppareita marssin Glitteriin. Sieltä
löytyi massiiviset strassikorvakorut sekä kaulakoru josta
arvelin saavani isoa otsapantaa hienovaraisemman pääkoristeen.
Ensimmäisten bileiden jälkeen hioin asustevalintoja hieman
seuraaviin ja kuvaukseen. Ensinnäkin mustat höyhenet olivat
olleet lopulta huono vaihtoehto, ja jotenkin hansikkaatkin
alkoivat näyttää liian tummilta. Puvun hailakka sävy tuntui
kutsuvan enemmän vaaleasävyistä eleganssia kuin tummaa
dramatiikkaa.
Hiuskoristeen höyhenet oli helppo vaihtaa valkoisiin, ja satuin
vielä onnekkaasti löytämään käytetyt mutta hyväkuntoiset liilat
satiinihansikkaat. Tässä kohtaa oli sitten melkein pakko vaihtaa
kengätkin, ja päädyin moderneiksi juhlakengiksi ostamiini
valkoisiin kenkiin joissa oli sentään t-remmi vaikka kapea korko
onkin aivan liian moderni. Nahkakengät ovat myös vähän arkiset
(feikki)-timanttien kanssa, mutta menettelevät.
Loppuarvio
Valmiista mekosta minulla on hieman ristiriitainen fiilis. Sen
tekeminen oli toki ehdottomasti kiinnostavaa, joskin ajoittain
turhauttavaa, ja uusiin muotikausiin pinnallisestikin
perehtyminen on aina jännittävää.
Mekosta tuli ehkä enemmän hienostuneen yksinkertainen kuin
näyttävä, ja värikin on tavallaan aika mitäänsanomaton, tosin
oikeassa valossa siitä tulee esiin enemmän sävyjä ja kiiltoa.
Täytyy tunnustaa että Party like Gatsby-tapahtumassa tunsin
ajoittain itseni hieman harmaavarpuseksi kaikkien sädehtivien
paljettejen ja höyhenpuuhkien keskellä. Toisaalta jos joskus
päädyn jostain syystä hieman realistisempaan 20-luvun
tapahtumaan yksinkertaisempi mekko toimii sinnekin, kenties
hieman eri lailla asustettuna, ja nyt sellainenkin on vastaisen
varalle kaapissa.