Redingote-tyylinen jakku, 2017
Kaikki tietävät sen Redingote-tyylisen, pirteän
punavalkoraidallisen jakun Kyoto Costume Instituten
kokoelmista. Kuten monet muutkin, minäkin halusin omani.
Siitä ei kuitenkaan tullut punavalkoraitaista (eikä silkkistä),
koska löysin Eurokankaan palakorista puuvillaisen paitakankaan
jossa oli valkoisella pohjalla roosansävyinen kapea kudottu
raita. Siinä oli jotain kivan hempeää ja naisellista, joka toisi
kivan kontrastin jakun maskuliiniseen ilmeeseen.
Sain pitkään hautuneen jakun
tekemiselle alkusysäyksen miettiessäni mitä laittaisin päälle
L’Amusetten tämänvuotisiin kevättanssiaisiin, joissa oli tällä
kertaa teemana Ranskan suuri vallankumous. Minulla ei ole
juurikaan vuosisadan lopun vaatteita, ja vaikka olisin tietysti
ihan hyvin voinut pukeutua Chemise a’la Reineen niin ainahan on
kiva saada jotain uutta. Puuvillajakku ja hame eivät tietenkään
ole varsinaisesti tanssiaisasu, mutta toisaalta vallankumouksen
teemaan sopisi hyvin arkisempi asu, ettei kukaan vaan erehdy
luulemaan rojalistiksi ja ilta pääty ikävästi Madame Guillotinen
suudelmaan. (Kyllä, meillä oli giljotiini. Tosin pienoiskoossa,
mutta toimiva.)
Hame
Olin tehnyt hameen jo edellisenä kesänä muun
muassa tätä projektia ajatellen, ja muutenkin moneen sopivaksi
yleishameeksi sekä mahdollisesti hienommaksi alushameeksi. Se on tiivistä perkaalipuuvillaa, ja oli
alunperin tuplaleveä pussilakana, jonka paketista oli kulma
revennyt, nurkka vähän tahriintunut ja näinollen sain sen
kahdella eurolla. Helmaröyhelö on 30cm leveä ja kaksi kertaa
hameen helman mittainen. Päärmäsin sen molemmista reunoista
käsin, mikä oli sangen tuskallista ja jopa veristä hommaa
kankaan tiiviin luonteen vuoksi.
Tarkoitus oli alunperin myös rypyttää ja kiinnittää se käsin,
mutta tapeltuani päärmäyksen kanssa tulin järkiini. Keksin sen
sijaan toimivan oikotien: ompelin yhden poimulangan koneella,
poimutin ja neulasin taitetun röyhelön paikoilleen ja kiinnitin
sen kapealla siksakilla röyhelön alta niin että siksakin toinen
reuna osui pohjakankaaseen ja joka toinen röyhelöön. Sitten
vedin röyhelön auki ja silitin sitä vielä asettumaan vähän
paremmin. Tämä whip-stitch-kiinnitystä jäljittelevä patentti ei
tietenkään ole niin siisti kuin oikea, mutta kauempaa katsottuna
ajaa asiansa eikä suoraa konetikkiä näy päälle.
Jakun kaavoitus
Aloitin kaavoittamaan jakkua analysoimalla mallia. En ole
löytänyt mistään kuvaa jakusta takaapäin, joten arvelin että
siinä olisi kauden miehustojen tyyppisesti nirkkoon kapeneva
vyötärö, eikä ilmeisesti lainkaan helmaa koska sitä ei vinosti
sivuviistosta otetussa kuvassakaan näy. Lähdin siis tekemään
1780-luvun tyyppistä miehustaa mallinani mm. Janet Arnoldin
“Pattern of Fashion 1”-kirjan round gown "Vandyke"-kauluksella
(c. 1780-90) sekä kauden museopukujen kuvat. Nysväsin aika kauan
selän saumojen muodon kanssa vaikka ne jäävätkin enimmäkseen
ison kauluksen alle, koska samaa kaavaa voisi myöhemmin
hyödyntää muissa mahdollisissa 1780-luvun projekteissa. Jossain
vaiheessa huomasin myös kaavoittavani jakkua mekon miehustan
mukaan, ja hoksasin että pääntietä pitäisi nostaa takana
korkeammalle ja olkaa leventää ulommas.
Kauden edestä umpinaisissa miehustoissa on tyypillisesti kaareva
etusauma, joka antaa miehustalle muotoa, mutta jakun
kaksirivinapitus vaatisi suoran keskietulinjan. Mietin kovasti
miten tämä toimisi, etenkin kun kuvalähteissä redingoteissa on
usein pöyheällä huivilla buustattu uhkea pulunrintasiluetti.
Kuvia tarkemmin katsoessani totesin, että redingoten ylänappi
oli usein jätetty auki, mikä muuttaa sivuprofiilia
huomattavasti.
Kaavoittaessa ja sovitusversiota
säätäessä menin vähän ensisijaisen lähteeni ohi mutu-tuntumalla
ja oman silmään mukaan, jonka vuoksi mm. etukappaleen alanirkko
on sirompi ja napitus näinollen kapeampi. Lopputulos näyttää
kuitenkin mielestäni tasapainoiselta. Myös kauluksessa poikkesin
KCI:n jakun mallista. Olin jo alunperin todennut, että halusin
kulmikkaat eikä pyöristetyt etukulmat (eikä niitä tietysti voisi
puuvillassa harkottaakaan), ja tutkiessani mallia hoksasin aika
pian että vaakasuora pääntie tulisi minulla aivan liian ylös ja
tekisi yhdistettynä ylipitkään selkääni vaatteesta aika
tasapainottoman näköisen. Lähdin siis muokkaamaan pääntietä
muiden redingote-mallien mukaan jonnekin pyöreän ja v-mallisen
välimaastoon.
Iso takakaulus muotoutui Arnoldin round
gownin kaavan ja sovitusversioiden avulla, ja etukulmia
piirrellessäni konsultoin vanhaa kunnon kouluaikaista
monistemappiani taiteviivakauluksen saloista. Tästä johtuen
kauluksessa on jopa pikkuinen sentin kohoamisvara, vaikka
minulla ei ole aavistustakaan käytettiinkö sellaista 1780-luvun
naisten vaatteissa. Niin, ja napitus on muuten, alkuperäistä
mallia jäljitellen, uudenaikaisesti nykyisin tunnetulla naisten
puolella toisin kuin vanhemmissa napitetuissa jakuissa.
Tiukan kaksiosaisen hihan kaavan pohja löytyi kaavamapista Brunswickin
liivistä, tosin hihan pyöriötä sai säätää vielä
korkeammaksi. Merimieskalvosimen mallin otin uskollisesti KCI:n
jakusta arvioiden mittasuhteet suunnilleen kuvasta ja
konsultoiden vielä varmistukseksi Waughin “The cut of Women’s
clothes”-kirjan diagrammin XXIV (Pierrot jacket, 1780-luvun
loppuoli) kaavaa.
KCI:n
jakussa raidat ovat tärkeä elementti, ja vaikka minun
valitsemani kankaan raita oli paljon himmeämpi ja vähänkin
kaeumpaa katsottuna puuroutuu vaalean lilan väriseksi massaksi
halusin silti leikata raidat tarkasti. Jo sovitusversion
kankaassa sattui onneksi olemaan harvahko raita, joten pääsin
testaamaan raidan suuntaa jo siinä.
Kangasta oli reilu pala, ja alkuun tuntui hieman haaskaukselta
tuhota se jakkuun joka veisi vain osan, mutta lopulta jakku
nielaisikin lähes koko palan. Normaalin 1700-luvun miehustan
kyynärpäämittaisilla hihoilla leikkaa melkein mistä vaan, mutta
hankalan malliset pitkät kaarevat hihakappaleet, leveät
etualavarat ja iso kaulus kaksinkertaisena rohmusivat yllättävän
paljon kangasta.
Vuorin leikkasin myös jostakin jääneestä pellavankappaleesta,
joka tukee kivasti ohutta paitakangasta.
Ompelu
Totesin heti alkuun, että tähän jakkuun tulisi paljon
käsinompelua. Ensinnäkin napinlävet olisi joka tapauksessa
tehtävä käsin, kauluksen ulkoreuna olisi tikattava käsin jotta
se pysyisi jämäkkänä pesunkin jälkeen, samoin alareuna… Päätin,
että tämä olisi täydellinen projekti kokeilla selkäsaumoihin
kaudelle tyypillistä metodia yhdistää valmiiksi vuoritetut
kappaleet käsin, kun kangaskin olisi mukava pistellä eivätkä
kaikki rypyt hyppäisi silmään.
Aloitin kuitenkin ompelukoneavusteisesti
liittämällä leveät etualavarat vuorikappaleiden päälle.
Ylimääräinen kangaskerros myös vahvistaisi napistusta, koska en
halunnut käyttää erillistä tukikangasta. Sitten silitin
reunataitteet päällyskerrokseen ja vuoriin, asettelin ne
päällekkäin, neulasin ja kiinnitin helmasta, etureunoista ja
kauluksesta käsin kiinni molempien kerrosten läpi.
Kaulusläpissä neulasin alle jäävän kerroksen
lyhemmäksi niin että kaulus kääntyy kauniisti. Terävät kulmat
oli helppo saada siistiksi silittämällä ne ensin muotoon,
ohentamalla saumanvaroja pois ja ompelemalla samoin valmiiksi
muotoillun alapuolen päällyspuolelta kiinni, verrattuna pussiin
vuoritukseen ja saumanvarojen sullomiseen ahtaaseen kulmaan.
Jätin auki vielä kädentien, olkasauman ja vähän matkaa helmaa
sivusauman lähellä. Tein myös etukappaleen napinlävet jo tässä
vaiheessa, koska irtonaisia kappaleita oli kivempi pyöritellä
kuin koko jakkua.
Valmistelin selkäkappaleet ja etukappaleen
sivusauman silittämällä ensin vuorin saumanvarat taittumaan
sauman kohdalta alle. Ompelin koneella yhden kapean ompeleen
aivan taitteen viereen, seuraavan luukujan etäisyydelle ja vielä
yhden varmistusompeleen luukujan viereen. Sitten silitin
päällisen saumanvaran taittumaan 1-2mm sauman yli ja harsin
kappaleet yhteen. Kappaleiden alareunoissa vuorin ja päällisen
saumanvarat on samoin silitetty kääntymään sisään.
Sitten ompelin kappaleet yhteen lyhyellä
edestakaisella pistolla päällyskankaan reunojen läpi napaten
neulan mennessä kankaan läpi mukaan pari lankaa vuorin reunasta.
Näin vuori kiinnittyy saumaan mutta ei varsinaisesti jää
paksuntamaan itse sauman kohtaa. Tämä tekniikka oli ainakin
näillä materiaaleilla helppo, ja olin lähes yllättynyt siitä
kuinka siisti ja tukevan tuntuinen valmiista saumasta tuli.
Tietenkin saumoja ommellessa vierähti tovi aikaa, mutta kuten
sanottu, projektissa johon tulisi muutenkin käsinompelua tämä
nyt ei lopulta paljon tuntunut. Runsaasti koristellussa puvussa
jossa olisi käsin kiinnitettyjä röyhelöitä tai laskostuksia pari
lyhyttä selkäsaumaa olisi työmäärästä vain pisara meressä.
Tästä tekniikasta on loistava ohje täällä,
josta itsekin oivalsin miten se kirjoissa kuvailtu juttu
oikeasti tehdään.
Arnoldin Round Gownin mallin mukaan takakappaleiden saumat on
toteutettu kapeina laskoksina päällisen ja vuorin läpi. Ompelin
nämä koneella, mutta niistä ei lopulta tullut kovin siistejä,
olisi ollut melkein parempi tehdä oikeat saumat kun niistä
kerran tuli niin nättejä. Olkakappaleet ompelin myös koneella
pussiin miehustan kappaleisiin, eiväthän ne edes näkyisi
kauluksen alta.
Hihan saumat ompelin myös koneella läpi kaikkien kerrosten niin,
että saumanvarat jäivät kerrosten väliin ja kääntyivät kaikki
samalle puolelle. Olen viimein päässyt irti moderneista
kuvitelmistani hihan pussiin vuorittamisesta väljyysvaroin, ja
tämä tekniikka tuntui suorastaan nerokkaalta ja pitää hyvin
kaarevan, tiukan hihan kerrokset paikallaan. Sain jopa raidat
kohtaamaan etusaumassa, vaikka takasaumassa vähän heittoa onkin.
Hihansuu on viimeistelty käsin. Leikkasin pystykaitaleen alle
jäävän halkion vasta valmiiseen hihaan, käänsin saumanvarat
sisäpuolelle ja ompelin reunat käsin. Hihansuuhalkion rakenne on
tulkintani KCI-jakun kuvista ja muista lähteistä. Olin jo
aiemmin askarrellut hihansuun pysty- ja vaakakaitaleet ja
tikannut ne käsin - tuollaiset pikkupalaset kulkevat niin
helposti mukana pienessäkin käsilaukussa. Ompelin pystykaitaleen
halkion etureunaan ja vaakakaitaleen toisen pään halkion
takareunaan. Sitten ompelin vaakakaitaleen hihansuuhun
(käsinommellessa sen sai kivasti taipumaan sopivasti
ulkokaarteeseen) ja sen pään vähän matkaa pystykaitaleen päälle.
Lopuksi ompelin vielä napit paikalleen.
Niin, ne napit. KCI:n jakussa on komeat isot
metallinapit, mutta mielestäni tyyliin sopisi yhtä hyvin myös
kangaspäällysteiset napit. Kangasnappien ilmeinen etu olisi
tietenkin edullisuus, ja lisäksi ne sopisivat tavoittelemaani
pehmeään pastelliseen ilmeeseen. Tästä projektista olikin
tulossa luontevasti puoli-ilmainen kaapintyhjennysprojekti, ja
sama linja jatkui penkoessani sitkeästi sekavia nappivarastojani
kunnes löysin tarpeeksi samankokoisia litteitä nappeja, tosin
erivärisiä, mutta nappipohjiksi oikein sopivia. Ne olisivat
tietysti voineet olla vähän isompia, mutta menettelevät.
Koska tein jakkua enkä mekkoa olin vakaasti sitä mieltä että
voisin ommella hihat suoraan kiinni olkaan miesten vaatteiden
tapaan enkä olkakappaleen vuorin ja päällisen väliin niinkuin
naisten puvuissa. Suoritin myös tämän operaation koneella.
Pyöriössä oli vähän liikaa syötöstä, ja lopputulos oli kaukana
siististä, mutta se jää kauluksen alle. Viimeistelin saumanvarat
kääntämällä saumanvarat vastakkain ja ompelemalla ne käsin
yhteen.
Kauluksen takaosaan lisäsin tueksi kerroksen vuoripellavaa mutta
tein myös alakerroksen raitapuuvillasta. Jätin päällyskerroksen
kiinnitysreunasta pidemmäksi. Lopuksi ompelin kauluksen
alapuolen pääntielle koneella ja päällyspuolen sauman päälle
käsin ja ompelin taka-ja etukaulukset yhdistävät pikkuiset
kohoamisvarapätkät käsin kiinni.
Ompelin miehustan napit modernisti vastanapin kanssa, jotta
napit eivät venyttäisi tai rikkoisi tiukkaa miehustaa. Nekin
ovat kokoelma eriparisia, suunnilleen samankokoisia nappeja.
Käsinompelumaniani tyssäsi myös piiloon jäävien napinläpien
kohdalla, ne surautin koneella.
Nyt jakkua pääsi vihdoin kunnolla
sovittamaan. Koko oli ollut sovitusversion pohjalta tehty
valistunut arvaus, ja koska saumoihin ei tällä tekniikalla
jäänyt varsinaisesti säätövaraa olin päättänyt vain tehdä jakun
valmiiksi ja kiristää sitten korsettia vähän enemmän vai
vähemmän. Tähtäsin melko tiukkaan istuvuuteen, koska yleensä
puuvillavaate venyy ainakin hieman käytössä, etenkin kun
pitkälle taakse ulottuva etukappale oli sivusta lähes vinossa
langansuunnassa.
Onnelliseksi yllätyksekseni istuvuus oli juuri sopivan tiukka
vielä miellyttävän tasoiselle nyöritykselle. Olin etukäteen
jännittänyt kuinka pahasti napitus kupruilisi, mutta
tuplanapitus pitää sen yllättävän jämäkkänä - sitäpaitsi kauden
kuvalähteissä näkyy myös silloin tällöin pientä kupruilua
nappien välissä. Lopulta napitus meni kiinni ylös asti, tosin
kuvauksessa olen jättänyt ylänapin auki saadakseni lisätilaa
muhkealle huiville kauden tyyliin. Tällöin muodostuu ikävä kyllä
vaakasuuntainen kainaloryppy, joka ei ole niin ilmeinen kun
jakku on napitettu kokonaan kiinni.
Sovittaessani jakkua huomasin tosin, että
liian leveät ja ei-periodit muoviset luut kiemurtelivat ikävästi
sivusaumoissa. Kokeilin ottaa ne pois, eivät melkeinpä
vyötärölle päättyvät saumat tuntuneet niitä kaipaavaan.
Keskitakasaumassakin luita piti lyhentää yläreunasta, koska
pääntietä oli korotettu, mutta sen jälkeen ne toimivat ihan
hyvin (mitä nyt kauan rullalla ollut muoviluu tahtoo nousta
alanirkossa terhakasti ylös).
Suurin ongelma on oikeastaan se, että vyötärölle päättyvä jakku
pyrkii nousemaan niin että korsetti vilkkuu hameen vyötärön
yläpuolelta. Toisaalta jos vyötärö olisi ollut vähänkin pidempi
se olisi rypistynyt.
Jakusta tuli tavallaan
yksinkertainen mutta oikein söpö vaate.
Vallaskumoustanssiaisissa se toimi hyvin kaulukseen
kiinnitetyllä kokardilla asustettuna, ja sille on varmasti myös
paljon jatkokäyttöä hieman koleamman sään piknikeillä, joita
Suomen kesät tuntien on luvassa varmasti tulevaisuudessakin.