Robe
a la Francaisen pitsiasusteet, 2016-2017
Olin tietysti ollut jo kauan tietoinen siitä että tekeillä
olevaa Robe a'la Francaiseani varten minun olisi jossain
vaiheessa askarreltava kunnolliset hihansuuröyhelöt. Vanhat ovat
ihan okei, mutta kuitenkin vähän feikin näköiset. Tähän
varsinaisesti liittymättä päätin keväällä 2015 toteuttaa
pitkäaikaisen haaveeni ja mennä pitsinnypläyskurssille, alkuun
ilman sen kunnianhimoisempia suunnitelmia kuin päästä vähän
kokeilemaan tekniikkaa jotta osaisin paremmin arvostaa kuinka
työlästä se on. No, nälkä kasvaa syödessä ja melko pian alkuun
päästyäni sain jonain hulluna hetkenä päähäni että
hihansuuröyhelöiden reunustuspitsi olisi oikein hyvä
nypläysprojekti.
Idea oli itseasiassa
massiivisesta työmäärästä huolimatta sinänsä ihan hyvä.
Pitsiröyhelöt ovat niin oleellinen osa Robe a la Francaisen
ilmettä että niihin kannattaa toki panostaa. Sitäpaitsi
Francaisen pitsit ovat irroitettavat ja harvemmin käytössä
joten ne eivät joutuisi kovalle kulutukselle eikä niitä
tarvitsisi toivottavasti pestä usein, joten niihin ehkä
raaskisikin käyttää oikeaa omin pikku kätösin nyplättyä
pitsiä.
Monet oikeat kauden pitsit ovat tietenkin huikean monimutkaisia,
ja sekä liian vaikeita että työläitä aloittelevalle nyplääjälle.
Löysin kuitenkin kirjasta “100 Traditional bobbin lace patterns”
(Stott & Cook 1982) mallin “Caroline”, joka oli mielestäni
kaunis, minun taidoilleni mahdollisuuksien rajoissa (olin jo
harjoitellut saman kirjan kapeammalla nenäliinapitsillä) ja
riittävästi 1700-luvun jälkipuoliskon henkinen. Mallista ei
ollut kirjassa sen kummempia ajoitustietoja, mutta Buckingham
Point-pitsen tekniikka sinänsä on ollut käytössä ainakin
1700-luvun loppupuolella. Okei, tutkimus ei ole vahvimpia
puoliani, tälläkin kertaa vain päätin tehdä jotain mikä näyttää
kivalta.
Ajattelin alkuun hihapitsejä jonkinlaisena jatkuvana
ikuisuusprojektina, mutta toisaalta olisi aika kivaa saada ne
käyttöön uuden Francaisen kanssa heti kuvaukseen. Francaise oli
tietenkin tässä vaiheessa myös aika alkutekijöissään. Koska olin
realisti ajankäyttöni suhteen, päätin nopeuttaa urakkaa
suurentamalla mallia 120% ja kaventamalla pitsiä hieman reunan
tylliosuudesta. Näin sain muutaman nypyläparin pois, mutta
toisaalta lisäsin muutaman parin molempien reunojen
liinalyöntireunaan saadakseni niistä tukevammat.
Muutaman ensimmäisen mallikerran läpi tapeltuani nyplääminen
alkoi yllättävän pian sujua joutuisammin, ja se oli mielettömän
koukuttavaa, etenkin äänikirjojen seurassa. Haasteina oli
lähinnä pitsin suurehko nypylämäärä, jonka liikuttelu
kerroksittain oli melko työlästä. Nypläystä tuli tehtyä
yllättävän hyvään tahtiin, koska sen ääreen oli niin helppo
istua illalla töistä tullessa ja vain jatkaa siitä mihin oli
jäänyt liikoja miettimättä.
Olen muutenkin huomannut, että
nykyisin minulla tylsistymistä huomattavasti suurempi ongelma on
aloittamisen vaikeus, ja pienikin ongelmanratkaisutilanne voi
jäädyttää projektin kesken pitkäksi aikaa. Tutun mallin
nyplääminen oli juuri sopivaa tekemistä arki-iltojen aina
enemmän tai vähemmän väsyneeseen olotilaan, ja oli hienoa
huomatta että projekti eteni koko ajan hitaasti mutta varmasti.
En oikeastaan tiedä, olivatko kauden hihapitsit vakiomittaisiksi
nyplättyjä (mitä pidän periaatteessa mahdollisena, koska nehän
ovat aina suunnilleen saman mittaisia), tai minkälainen
liitossauma niissä oli. En suoraan sanottuna tutkinut asiaa
hirveän perusteellisesti tätä projektia varten. Kaarevaan
muotoon nyplättyjä pitsiröyhelöitähän näkyy museoissa ja ne ovat
selvästi tiettyyn muotoon nyplättyjä.
Päätin lopulta modernilla estetiikalla tehdä liitoskohdasta
mahdollisimman huomaamattoman, joten yhdistin metrin mittaiset
pätkät renkaaksi. Reunan tyllipohjassa nypläsin muutaman
päällekkäisen kerroksen ja ompelin ne yhteen. Liitoskohta on
melko huomaamaton.
Saatuani viimein pitsin valmiiksi ompelin ohuesta pellavasta
varsinaiset röyhelökaitaleet, joiden reunaan tuli kapea päärme.
Tärkkäsin sekä ne että pitsit perunajauhotärkillä, ja ompelin
sitten pitsin päärmeen päälle. Näin jälkeenpäin ajateltuna pitsi
olisi saanut olla vieläkin pidempi, jotta sitä olisi voinut
poimuttaa enemmän röyhelökaitaleen kaarevaan ulkoreunaan.
Valmiit röyhelöt ovat myös hieman pitkät, mutta toisaalta niihin
voi myöhemmin tehdä toisen lyhemmän päällyskerroksen. Useimmissa
maalauksissa tämäntyyppisissä hihakoristeissa röyhelöitä on 2-3
kerrosta, mutta näin alkuun yksi riittänee.
Robe a la Francaisen
pääntie on usein myös koristeltu pitsillä. Kun hihansuupitsit
alkoivat lähestyä maalia tajusin, että ehtisin ehkä vielä
nyplätä jotain pääntielle - samaan asuun nyplätyn pitsin
kanssa kun ei viitsisi laittaa modernia halpispitsiä.
Toisaalta halusin myös säilyttää pääntien avaran ilmeen.
Onneksi tarkemmin muotokuvia taas kerran selatessani tajusin,
että usein pääntiellä olikin pitsi vain etureunassa, ja sekin
melko suora eikä röyhelöksi poimutettu. Stomacherin yläreunaan
voisi kiinnittää lyhyen pätkän pitsiä, ja minun poveni
verhoamiseen ei todellakaan tarvita paljon!
Pääntien pitsi saisi olla hihojen pitsiä kapeampi, joten
valitsin samasta kirjasta mallin "Diana", joka oli mielestäni
kaunis ja sopi hihapitseihin. Kopioin myös sen hieman
alkuperäistä suuremmaksi, mutta se jäi silti aavistuksen
tiiviimmäksi kuin hihojen ilmava pitsi.
Pääntiepitsiin riitti 25cm pätkä, sopivasti
5 mallikertaa. Pienemmällä nypylämäärällä pitsi tuntui
valmistuvan lähes hujauksessa, suorastaan ennen aikojaan,
kiinnostavia jippoja sisältävää mallia olisi ollut kiva nyplätä
pidempäänkin. Voihan pitsiä toiste toki jatkaa vielä pääntien
ympäri, mikä ei välttämättä olisi huono idea koska korsetin
olkaimet pyrkivät vilkkumaan ikävästi pääntien sivuista...
Ompelin valmiin
tärkätyn pitsin kiinnitysreunan ja päiden tueksi
puuvillanauhakanttaukset. Sitten harsin pitsin stomacherin
yläreunaan. Onneksi sovitin stomacheria päälle, koska suorana
ommeltu pitsi jäi päällä tököttämään pääntieltä ulospäin.
Ratkoin pitsin päät irti ja ompelin ne uudestaan kaartumaan
stomacherin reunoissa alaspäin. Tämä auttoi pitsiä asettumaan
hieman siistimmin poven verhoksi. Päiden puuvillakanttaukset
voi myös neulata korsettiin tai puvun pääntiehen, mikä myös
auttaa pitsiä pysymään paikallaan.
Kapea pääntiepitsi oli lopulta mielestäni oleellinen lisä asun
kokonaisuuteen, ja luo tärkeän vastapainon hihapitsien
runsaudelle. Francaisen asustamisenhan saisi pitsiä uppoamaan
loputtomasti, joten hiharöyhelöiden ja pääntienpitsin setti on
lähinnä starttipaketti.
Pitsiprojekti oli
kaikenkaikkiaan todella antoisa. Olin itsekin yllättynyt että
todella sain pitsin valmiiksi puvun kuvaukseen, mutta
toisaalta kyllähän niihin kulutettu tuntimäärä taas osaltaan
hidasti Francaisen valmistumista. Nypläys oli kuitenkin
ajanvietteenä mielettömän terapeuttista, ja pitsien
valmistuttua todella kaipasin nypläystä, tuolloin kun ei ollut
vähään aikaan mahdollisuutta aloittaa uutta projektia
kiireellisempien juttujen painaessa päälle. Edelleen,
käytettyyn tuntimäärään suhteutettuna antiikkipitsin ostaminen
ei olisi ollut kovinkaan hullu idea, mutta milloinkas
harrastusprojekteissa on kustannustehokkuutta mietitty.
<<Takaisin
Projekteihin