Kureliivi, 2013/2014 Vierailtuaan
muutaman kerran 1700-luvulla lainavaatteissa sisareni
Kaisa addiktoitui tehokkaasti historianelävöittämisen
maailmaan kuten ihmisille usein tapaa käydä. Viimein
saamaton isosiskokin sai aikaiseksi aloittaa neidin oman
vaateparren askartelun, alkaen tietenkin alusvaatteista.
Aluspaita ja alushame ovat pitkälle koneella ommeltua
peruskauraa jolla en viitsi kyllästyttää ketään, mutta
korsetista voisin sentään jaaritella hetkisen. |
Malliksi valitsin tuttuun tapaan helpon etunyöritysmallin erillisellä etumuksella. Jätin varmuuden vuoksi nyörityksen myös taakse säätövaraksi. Kaisa halusi period-persoonansa sijoittumaan suunnilleen 1780-luvulle sekä kauden muodin että 1700-luvun loppupuolen kirjallisuuden innoittamana. Korsetti erillisellä etukappaleella ei siis ole varsinaisesti kauden mukainen, mutta ensimmäisenä korsettina helpompi saada istuvaksi. Leveällä etynyörityksellä pystyy myös säätelemään kivasti kuinka kaartuvan poven profiilin haluaa ja mihin kohtaan. Muutoin malli on tutuksi tullut nopea puoliluitettu korsetti päällyskankaalla. Luuna käytin taaskin 8mm leveää nippusidettä. Kaisa on
tottunut pitämään modernimpia korsetteja, joten hän
osasi jo mittojenottovaiheessa selkeästi arvioida
millainen kiristysaste olisi sopiva. Otimme mitat
vyötärökorsetin päältä, ja arvioimme poven nostetun
kohdan, sopivan yläreunan jne. Mitoiltaan Kaisa oli
melko lähellä Idan mittoja, joten otin korsetin kaavan
pohjaksi taannoin Idalle
tekemäni korsetin kaavan lisäten vain kaikkien
kappaleiden reunoihin 0,5cm. |
|
Koska Kaisalla on selkeästi leveämpi selkä jätin Idan korsetissa yhtenäisen takakappaleen keskitakakohdan nyöritysreunaksi. Madalsin myös Idan korsetissa melko korkeaa etureunaa. Erillisen etumuksen reunoihin jätin reippaasti sovitusvaraa. Tein kaavasta ensimmäisen luitetun sovitusversion, jossa Kaisa avusti pätkimällä luita. Siihen tuli tietenkin kosolti muutoksia. Takaa korsetin vyötärö tuli vähän liian alas, ja sain avata kielekehalkioita pari senttiä ylemmäs. Takakappaleen ja takasivukappaleen saumaan sai myös lisätä kaartoa niin että vyötärölle tuli 1,5cm lisää tilaa. Toisaalta takanyöritys meni vyötäröltä enemmän kiinni kuin ylhäältä, joten keskitakareunaa sai puolestaan kaventaa sentin. Viilasin aavistuksen pois myös kylkikappaleen ja takasivukappaleen välistä. Edessä
puolestaan etusivukappaleen saumaa sai kaartaa
reippaasti rinnan alta 80-luvulle tyypillisen siluetin
aikaansaamiseksi. Myös reilun kokoiseksi varattu
etumuskappale sai jäädä paljon kapeammaksi. Etureunaa
sai kuitenkin nostaa sentin verran aiotusta ja pääntien
kulmaa vähän hienosäätää. |
Takana olkaimen
kiinnityskohtaa sai siirtää vähän keskemmäs ja kainalon
takareunaa muotoilla vähän uudestaan. Olkainten siirron ja
takakappaleiden muokkauksen vuoksi päädyin siirtämään
takakappaleiden sauman päättymään olkaimen keskelle.
Takasivukappaleesta tuli alareunaan kaarevasti levenevä,
ja se muistuttaa itseasiassa jonkinverran Kyoto Costume
Instituten Fashion- kirjassa esiteltyä korsetin kaavaa
(sivu 126). Innostuin myös piirtelemään kielekkeitä uusiksi. Kylkikappaleen kielekkeet vähensin neljästä kolmeen ja piirsin ne KCI:n kaavan tyyliin kolmiomaisemmiksi. Isompiin kielekkeisiin saa myös paremmin mahtumaan kaksi luuta, 8mm luu kun on hankala ujuttaa äärimmäisen kapeille luille suunniteltuun period-malliin. Piirsin myös takakielekkeet vähän suipommiksi. |
Seuraavakin
sovitusversio vaati vähän muutoksia. Etusivukappaleen
kaarto jätti sittenkin tyhjää kainaloon, joten
kavensin sieltä 1,5cm ja lisäsin sensijaan poistoa
alemmas saumaan vyötärölle. Myös takayläreunaa ja
kainaloa piti kuitenkin vähän nostaa, ja tietenkin
olkaimen mitta piti vielä tarkistaa. Ylläoleva kuva on
valmiista kaavoista. Päätin niillä uskaltautua jo
oikean korsetin kimppuun, ainakin kainalon korkeutta
pystyisi vielä hätätapauksessa vähän säätämään
loppuvaiheessakin. Tekotapa
on hyvin samantyyppinen kuin vaaleanpunaisessa
korsetissani vielä vähän koneompelulla
nopeutettuna. Tuttuun tapaan piirsin ja tikkasin
luukujat kaksinkertaiseen coutiliin ja sovittelin
sitten luut paikalleen. Pariin kertaan muuttuneet
kaavat takasivat sen että osa luista meni taas
auttamatta uusiksi, vaikka osan pystyikin
kierrättämään toisiin kohtiin. Saatuani luut viimein
sopimaan hioin päät, tungin ne paikoilleen ja tikkasin
kujien päät kiinni. Kaisan gootahtavaa makua myötäillen päällysmateriaaliksi oli löytynyt palakorista sopivasti kaunis punainen polyesteri-puuvillasatiini, johon tulisi tietysti mustat reunustukset. Luitettujen coutil-kappaleiden valmistuttua kiinnitin päällyskankaan reunoista kappaleisiin. |
|
Suljettuani saumat olen yleensä kiinnittänyt saumanvarat käsin nurjalle puolelle, mutta koska olin jättänyt kaikki luukujat useamman millin päähän saumasta ompelun helpottamiseksi päätin kokeilla nyt tikata saumanvarat auki kapeasti sauman vierestä. Lopputuloksesta tuli kivan napakka ja kikka säästi kivasti aikaa. Saumojen päälle tikkasin period-tapaan nauhat, jotka peittivät näppärästi tukitikkaukset. Mustaan nauhaan konetikki upposi todella huomaamattomasti. |
|
Harmikseni tosin huomasin että luiden päät ja etenkin ristikkäiset luut kuulsivat pahasti läpi satiinin kiiltävästä pinnasta, samoin pienetkin rypyt ja vedot. Olin tehnyt vaaleanpunaisen korsettini samalla helpolla tekniikalla, mutta ilmeisesti kangas antoi siinä enemmän anteeksi. Vaakaluiden laittaminen eri kerrokseen olisi varmaan auttanut, ja tietenkin nippuside on aina vähän turhan paksu luumateriaali. Tapani
lätkäistä luitetut coutil-kappaleet päällyskankaalle,
neulata ja tikata reunoista kiinni jättää
päällyskankaan helposti vähän löysälle, mikä on
leveyssuunnassa vain hyvä mutta pituussuunnassa näkyy
helposti vaakaryppynä, etenkin kun korsetin alareunat
kaartuvat päällä ulospäin. Päädyinkin
nyt ratkomaan kielekkeiden reunatikkaukset ja
kiskomaan kangasta alaspäin niin että se asettuisi
vähän nätimmin. Saatuani ne tikattua uudelleen
leikkasin reunat muotoonsa ja neulasin paikoilleen
vuorin (tällä kertaa ohutta puuvillabatistia).
|
|
Tikkasin vuorin
kiinni reunoihin ja kiinnitin nyörityksen reunoihin
käsin. Sitten leikkasin vuorinkin reunan muotoon ja
huolittelin reunat siksakilla, jonka olin Idan
korsetissa todennut toimivaksi niksiksi.
Kielekehalkioiden pohjiin vedin tueksi trenssaukset
tiheällä vaakasiksakilla. Leikkasin reunustusnauhan mustasta, päällyskangasta mattapintaisemmasta puuvillasatiinista jota sattui sopivasti pyörimään pätkä kaapissa. Siitä tulikin napakan oloinen reunustus. Kaikesta tähänastisesta koneompelusta huolimatta korsetin alareuna on se juttu jonka käsin viimeistelyä ei oikein voi välttää. Sekin tosin kävi tällä kertaa yllättävän äkkiä kun kielekkeet olivat vähentyneet. |
|
Ajan
ja käsieni säästämiseksi päätin tällä kertaa tinkiä
period-uskottavuudesta ja teettää korsettiin
metalliset nyöritysreiät. Se kun ei muutenkaan ole
hirvittävän period-uskollisesti toteutettu eikä
todennäköisesti tule näkymään niin paljon.
Nyöritysreikien ansiosta korsettia saattoikin sovittaa
ennen yläreunan viimeistelyä. Korsetti
näyttikin päällä varsin hyvältä. Kainalon korotettu
korkeus oli juuri sopiva ja tällä kertaa etumuksen
leveyskin riitti. Kuten kuvasta näkyy, taakse
vyötärölle olisi voinut vielä kaavoittaa vähän lisää
kaartoa, mutta ongelma ei ole paha. Kaisa myös
vakuutti korsetin olevan äärettömän mukava päällä.
Vyötärön kaarto takana ja syvemmät kielekehalkiot
olivat hyvä juttu oppia, ja olisivat itse asiassa
olleet paikallaan myös omissa korseteissani jotka
tiukasti nyöritettyinä alkavat helposti painaa selkää. Yläreunan
ja etumuksen reunustukset ompelin oikealle puolelle
koneella. Onnistuin myös tikkaamaan etumuksessa ja
olkaimissa toisen puolen ommeljuovasta, mutta
kaarevammat ja paksummat kohdat kiinnitin suosiolla
käsin, nauha kun oli aika kapeaa eikä tahtonut yltää
tikin alle. |
|
Sovitusversioiden
kanssa näpertämisen ja luiden sovittelun jälkeen itse
korsetti syntyi melko joutuisasti. Metallisirkkojen
ansiosta käsityötä jäi lähinnä alareunan kiinnityksen
verran. Korsetin lopputulokseen olen myös varsin
tyytyväinen, se on hyvän mallinen ja kuulemma mukava
päällä. Vaakaluiden jättäminen päällimmäisiksi risteäviin kujiin oli selkeä kämmi, mutta muut mainitsemani kauneusvirheet johtuvat enimmäkseen "siitä mistä aita on matalin"-tekniikastani, joka tähtää ennemminkin nopeasti valmistuvaan käyttökelpoiseen korsettiin eikä autenttiseen replicaan. Tietysti satiinin asettelussa kappaleiden päälle olisi alun alkaen voinut olla huomattavasti tarkempi. Hauskinta koko projektissa oli tyytyväisen asiakkaan ohella tietysti kauhuromanttinen "Emma Hamilton meets Ann Radcliffe" -kuvaussessio! << Takaisin projekteihin |