Korsetti,
2017
1870-luku elegantteine röyhelölaahuksineen on ollut yksi
lempikausistani aina, tai ainakin siitä asti kun herkässä iässä
näin Martin Scorsesen "The Age of Innocence"-elokuvan. Kun
aikanaan aloitin historiallisten vaatteiden tekemisen päädyin
toiseen ikisuosikkiini, 1700-lukuun, ja kaverien kautta löysin
melko pian myös myöhäiskeskiajan, ja näiden parissa vierähtikin
useampi vuosi. Molemmista löytyisi vielä paljon tehtävää, mutta
jossain kohtaa levoton mieleni alkoi haikailla viktoriaanisen
estetiikan perään ja Pinterest-kansioni alkoivat täyttyä toinen
toistaan ihanammista 1870-luvun muotipiirroksista. Lopulta
innostuin ostamaan lipun Prior Attiren tanssiaisiin, ja
vaatteiden teko oli viimein pakko oikeasti aloittaa.
Luonnollinen aloituspiste oli tietenkin korsetti.
Olin valinnut ensimmäisen pukuni
ajoitukseksi 1870-luvun lopun Natural Form-linjan. Koska en
ollut varma mihin suuntaan tästä lähtöpisteestä inspiraatio
seuraavaksi kuljettaisi päätin etten viitsisi olla orjallisen
tarkka korsetin ajoituksesta, vaan pyrkiä jonkinlaiseen
yleispätevään 1800-luvun loppupuolen korsettiin. Olennaisinta
olisi kohtuullisen oikea siluetti. Natural Form-muodin etuna on
toki se, että edes muotikuvissa puvuissa ei ole ihan niin hurjaa
ampiaisvyötäröä kuin 1880-luvulla ja myöhemmin, joten korsetti
olisi käyttömukavuudeltaan huomattavasti inhimillisempi.
Kaavoitus
Internetin syövereistä vastaani
sukelsi tällainen H.S.Straussin korsettikaava. Ajoitus osui
hyvinkin tarkasti yksiin suunnittelemani tanssiaispuvun kanssa,
ja sitäpaitsi kaava näytti suhteellisen yksinkertaiselta ja
helpolta muokata. Minulla oli mm. tästä
mekkoprojektista valmiina varsin tiukka miehustan kaava,
ja lähdin sen pohjalta askartelemaan Straussin korsetin mallisia
kaavoja omille mitoilleni.
Kuten helposti arvata saattaa, rinnanympärystä sai pienentää
reippaasti ja rinnankorkeutta vähän viilailla, mutta
suurinpiirtein korsetin näköinen sovitusversio syntyi
yllättävänkin kivuttomasti. 1700-luvun korsetteihin verrattuna
viktoriaaninen malli on lopulta huomattavasti helpompi
kaavoittaa ja sovittaa, koska se seuraa enemmän kehon
luonnollista muotoa eikä yritä puristaa sitä kartioksi.
Päätin jättää vyötärön
kiristyksen hyvin maltilliselle tasolle, vaikka kiusaus oli
toki suuri tavoitella kunnon viktoriaanista tiimalasivartaloa.
Vatsaongelmista kärsivänä kuitenkin päätin olla realisti, ja
olla aiheuttamatta itselleni stressiä ennen joka tapahtumaa
siitä mahtuuko puku tällä kertaa vai ei. Voisihan aina
myöhemmin tehdä uuden, tiukemman korsetin mikäli se tuntuisi
tarpeelliselta.
Kaavapatentissa on piirretty paikka suoralle blansetille,
mutta koska lusikkablansetti ilmestyi korsetteihin hyvin pian
tämän jälkeen päätin että voisin käyttää sitä. Belle
Modestelta ostamani moderni lusikkablansetti ei kuitenkaan
muotoilultaan poikkea lopulta valtavasti suorasta leveästä
blansetista, ja tuntui mukavan tukevalta.
Materiaalit
Luuna
käytin 7mm leveää spiraaliluuta, paitsi takanyörityksen
reunoissa jossa on teräsluut. Spiraaliluuta käytettiin
kaudella kai lähinnä urheilu- ja ratsastuskorsetteihin,
mutta pidän siitä koska se mukautuu hyvin kaarevaan muotoon
ja tiheästi käytettynä antaa kuitenkin tarpeeksi tukea.
Korsetin materiaaliksi valitsin tietenkin tutun
luottokankaani, perinteisen kalanruoto-coutilin. Jos olisin
malttanut olla kaudelle vähän uskollisempi olisin jättänyt
sen valkoiseksi tai värjännyt epämääräisen beigeksi tai
luonnonvalkoiseksi, mutta nykysilmään se olisi ollut kamalan
tylsää. Toisaalta taas riehakkaan väriset silkkikorsetit
ovat enemmän 1880- ja 90-lukujen juttu, joten päädyin
välimallin ratkaisuun värjätä coutil hillityn
vaaleansiniseksi.
Ompelu
Korsetin rakenteita ja yksityiskohtia
varten kahlasin läpi museomallien kuvia, ja erityisen
paljon apua oli Before
The Automobilen ihastuttavan vaaleanpunaisen korsetin
esittelystä. Siitä sain mm. idean kokeilla yhden
coutil-kerroksen tekniikkaa, joka olikin mielettömän
näppärä, ja antaisi jopa vähän varaa mahdollisille
sovitusmuutoksille.
Kevyen perusrakenteen vastapainoksi saumojen päällä on
kolme luukujaa rinnakkain. Mikäli oikein tulkitsen
Straussin korsetin kuvaa, se näyttäisi olevan tehty
samoin. Arvelin, että tämä tuki riittäisi oikein hyvin
minun kokoiseni daamin kurvien hallintaan, koska
käytännössä esimerkiksi vyötärön kohdalla on lähestulkoon
pelkkää luuta vieri vieressä. Poven kohta, lantion alue
sivussa jossa on luita harvemmassa sekä keskietu- ja
keskitakakappaleet on tehty kaksinkertaisina ja tuettu
puuvillanyörillä täytetyillä kapeilla kujilla.
Korsetin
ompeleminen oli valtavan hauskaa ja jopa rentouttavaa.
1700-luvun korsetteihin verrattuna se tuntui menevän hurjan
nopeasti kun lähes kaiken sai tehdä koneella (puhumattakaan nyt
metallisirkkanyörityksestä). Olen myös tutustunut
tämäntyyppisiin modernimpiin korsetteihin hieman jo ennen
historiallisiin vaatteisiin hurahtamista, joten aloituskynnys ei
ollut niin korkea. Päätin jo heti alussa yrittää tehdä vain
käytännöllisen aloituskorsetin ilman ylimääräistä
perfektionismia ja kikkailua, joten en edes yrittänyt saada
esimerkiksi nyörikujia millintarkoiksi.
Tekniikka, jossa
korsetin pohja ommellaan yhdestä kerroksesta coutilia ja
saumanvarat jätetetään oikealle puolelle, jossa ne peittyvät
puolestaan luukujanauhojen alle oli suorastaan nerokas.
Coutilista leikattujen luukujanauhojen saumanvarojen
sujauttaminen pohjan saumanvarojen alle piti ne näppärästi
suorassa ommellessa, ja lopputuloksesta sai helposti siistin.
Nurjalle puolelle olisi tietysti voinut lisätä irrallisen
vuorin jos olisi halunnut, mutta mielestäni se oli tarpeeksi
siisti ilmankin. Halusin minimoida kangaskerrokset myös
käyttömukavuutta ajatellen.
Erityisen tyytyväinen olin siihen,
että rinnan kohdan kaarevan, helposti kulmikkaaksi ja
törröttäväksi jäävän sauman sai helpohkosti syötettyä
aavistuksen kireälle jätettyyn leveään luukujakaitaleeseen niin,
että sauma muotoutui kauniin pyöreäksi. Muutenkin nyörikujilla
tuettu poven kohta on todella hyvän mallinen ja sopivasti
tukeva.
Kasasin korsetin melko nopeasti päästäkseni pian kaavoittamaan
itse pukua, joten valitettavasti en tullut ottaneeksi yhtään
työvaihekuvaa. Toisaalta, internet on pullollaan
korsettiblogeja, joista joku mahdollisesti teknistä lisäinfoa
kaipaava löytää varmasti sitä enemmän kuin minun vähäisellä
korsettikokemuksellani edes pystyisi tarjoamaan.
Ihan karun funktionaaliseksi en
tietenkään malttanut korsettia jättää, vaan palasin sen pariin
vähän myöhemmin ja lisäsin hieman koristelua: Yläreunaan
puuvillapitsin ja luukujiin yksinkertaiset
flossing-koristeompeleet, jotka samalla pitävät luut
paikoillaan. Siitä tulikin oikein söpö. Ehkä sitten joskus, kun
minulla on enemmän aikaa voin tehdä vielä sen koristeellisemmin
ja monimutkaisemmin flossatun silkkisatiinikorsetin, mutta tämä
esikoinen on oikein pätevä.
Loppuarvio
Korsetin pääpointtiin, istuvuuteen
olen todella tyytyväinen, jopa iloisesti yllättynyt kun kyseessä
oli kuitenkin se ensimmäinen versio. Sivuprofiili saisi olla
vyötäröltä kaartuvampi, mutta kuten totesin, lusikkablansettini
ei ole kovinkaan muotoiltu verrattuna kauden vastaaviin, ja
lisäksi en uskaltanut sovittaa vyötäröä liian tiukaksi. Edestä
katsottuna vyötärö kuitenkin erottuu hyvin, ja lantioltakin
korsetti istuu sulavasti, mikä on tiukassa Natural Form-puvussa
tärkeää.
Korsetti on
mielettömän mukava päällä, jopa niin että 1700-luvun korsetit
tuntuvat siihen verrattuna ahdistavilta. Kenties
viktoriaaninen malli vain sopii vartalolleni luontevammin.
Heti ensimmäisellä varsinaisella käyttökerralla tuli myös
todettua, että korsetissa jaksoi hyvin tanssia koko illan!
Kuvissa korsetin alla oleva kombineesi on antiikkilöytö, joka
on todennäköisesti korsettia hieman myöhäisempää tyyliä mutta
näyttää kivalta.