Polonaise-päiväpuku,
2018-2019
Hypätessäni 1870-luvun
muodin maailmaan aloitin uhkarohkeasti tanssiaispuvusta, koska
satuin tarvitsemaan sellaisen. Minun oli oikeastaan pitänyt jo
kauan aloittaa jollain helpohkolla päiväpuvulla, mutta en nyt
vaan koskaan ollut päässyt suunnitelmaa pidemmälle. Päiväpukua
tulisin kuitenkin varmasti tarvitsemaan, joten se oli heti
seuraavana listalla.
Jo ennen tanssiaispuvun aloittamista
kangaskaupan alepöydästä oli löytynyt rulla, joka
suorastaan huusi tulla unelmankeveillä röyhelöillä
kuorrutetuksi elegantiksi Natural Form-puvuksi. Myös
hinta, 5€ metriltä mahdollistaisi osaltaan paljon
röyhelöä. Seuraava projektini tulisi siis olemaan Tissot'n
"The Gallery of HMS Calcutta (Portsmouth) (1876)" -maalauksen
henkinen kesäisen kevyt päiväpuku.
Kangaslöytöni ei tietenkään ollut ihan tarkasti
kaudelle sopiva. Materiaalitietoja ei löytynyt,
mutta todennäköisesti se on
puuvilla-polyesterisekoite, mahdollisesti mukana
myös viskoosia. Se myös joustaa aavistuksen, eli
kenties siinä on jopa jokunen prosentti
elastaania. Tähän hintaan se ei kuitenkaan minua
haitannut.
Kapea
raitakuosi oli elegantti ja kalpea ruiskukan sininen
väri kaunis ja tarpeeksi hillitty, jotta kokonaisuus
röyhelöineen ei tulisi olemaan liian imelä. Väri ei
ole myöskään niin arka kuin kevyissä puvuissa suosittu
valkoinen. Kangas oli ohut, mutta ei varsinaisesti
läpikuultava, joten aivan hentoinen sheer
dress-tyyppinen puku siitä ei onnistuisi. Kuitenkin se
on tarpeeksi ohut taittuakseen tiheään laskostukseen,
joka on yksi Natural Form-kauden leimallinen piirre.
Ajattelin että tanssiaispuvun jälkeen
olisi kiva tehdä jotain kaavoituksellisesti helppoa:
yksinkertainen hame ja polonaise-yläosa, jonka voisi
nostaa muutamalla strategisesti sijoitetulla napilla
takaa puhville. Löysin useammankin hyvän kuvalähteen,
mm. "The Art of Mantua-Maker: 1870-1879"-kirjaan
kootuista kauden muotipiirroksista. Erityisesti
Peterson's Magazinessa kesäkuussa 1878 julkaistu
"Afternoon dress for the Country" näytti hurmaavalta.
Polonaisen helmaa ja pääntietä kiertävät laskostetut
kaitaleet ja hihansuissa on laskostetut tuplaröyhelöt.
Hameen helmassa röyhelöitä on pari kerrosta, ja laahus
on maltillisen mittainen.
Myös
Auguste Tolmouchen maalauksissa "Girl and Roses (1879)" ja
"A Garden Stroll (1877)" esiintyvä valkoinen,
samantyyppinen puku oli yksi inspiraationlähteistäni.
Kaava
Optimistisen
alun jälkeen totesin, että kaavoitus ei ollut sittenkään
niin helppoa - eihän mikään uusi ole koskaan helppoa.
Aloitin hameesta. Polonaisen sulavalinjaisuutta ajatellen
päätin koota takakappaleen väljyyden vyötärölle isolla
tuplalaskoksella rypytyksen sijaan, mikä näyttikin
sovituksessa ihan kivalta. Sen sijaan en ollut varma hameen
sopivasta leveydestä (halusin siitä edestä melko kapean) ja
laahuksen laskeutumista oli hankala hahmottaa
lakanakankaasta tehdystä sovitusversiosta ilman kunnon
tukirankenteita. Viimein päädyin jotenkuten toimivan
oloiseen kaavaan.
Polonaisen pohjana
oli tanssiaispukua varten tekemäni pitkän prinsessalinjaisen
miehustan peruskaava. Tanssiaispuvun miehustassa selkäpuolelle
oli jäänyt pahat rypyt lapaluun kohdalle, joten yritin korjata
tätä kohtaa kaavassa. (Jollain mystisellä tavalla, joka johtunee
hihasta, valmiissa puvussa on silti edelleen ryppyä lapaluun
kohdalla)
Hihan kaavan pohjana käytin 1700-luvun kaksiosaista hihan
kaavaani, jonka muokkasin suunnilleen kauden kaavojen
tyyppiseksi ja säädin vähän sovitusversiossa. Se onnistui
yllättävän kivuttomasti.
Miehustan peruskaavaa oli sinänsä
helppo jatkaa helmasta vähän tanssiaispuvusta mallia katsoen,
joskin sopivaa väljyyttä piti vähän hakea. Etukappaleiden
pitäisi olla tarpeeksi kapeat jotta taakse tuleva rypytys
vetäisi helmaan juuri sopivat laskokset, mutta ei kuitenkaan
ihan niin tiukka kuin tanssiaispuvun helma. Puhville nostettua
takakappaletta varten kaavoitin keskitakakappaleen takareunoihin
kymmenisen senttiä laskosvaraa joka kääntyisi vastalaskokselle.
Olin kuvitellut helman noston olevan helppo juttu, mutta se
olikin kaikkea muuta. Kokeilin neulata takasivusaumoja
tukinauhaan, mutta muodostunut puhvi näytti aina jotenkin
väärältä. Jos laskoksia oli vähän, helman sivuun ei muodostunut
kunnon vedoksia, jos taas paljon puhvista tuli jäykkä ja
jotenkin tökerön näköinen. Kappaleiden laskostaminen erikseen
saumaan olisi tietysti antanut muotoiluun enemmän vaihtoehtoja,
mutta halusin mieluummin pesua, silitystä ja pakkausta varten
helposti suoraksi purettavan puhvin.
Katsottuani tarkemmin Tissot'n maalausta
huomasin, että etenkin valkoisen puvun helman röyhelö alkaa niin
ylhäältä ettei se voi millään kuulua polonaisen saumoista hieman
nostettuun helmaan. Tissot on sommittelussaan hyvin ikävästi
jättänyt tuolin puvun takaosan eteen niin että kokonaisuutta on
vaikea hahmottaa. Tulkintani mukaan näytti kuitenkin vähän
siltä, kuin polonaisen takakappale olisi halkaistu keskeltä,
mahdollisesti koottu laskoksille ja reunustettu röyhelöllä.
Päätin nyt sitten kokeilla tätäkin kun en enää muuta keksinyt,
ja leikkasin takakappaleen keskeltä halki.
Tällä niksillä tökerö puhvi muuttui hetkessä pehmeästi
aaltoillen laskeutuviksi liepeiksi jotka miellyttivät silmääni
kovasti, mutta arkailin hieman kokeilla tätä pukuun koska en
ollut törmännyt juuri yhteenkään kuvalähteeseen joiden leikkaus
olisi selkeästi juuri tällainen.
Le Follet 1876
Kahlattuani läpi muotikuvia ja kaavoja
uudemman kerran löysin muutaman esimerkin joissa takasauma oli
ilmeisesti jätetty auki ja helma laskostettu jostain kohtaa. Ne
ajoittuvat myös melko tarkasti Tissot'n maalauksen aikaan. En
siltikään ollut vielä ihan varma olisiko tämä hyvä idea, joten
päätin aluksi leikata takakappaleen yhtenäisenä ja kokeilla
laskeutuisiko puhvi paremmin kevyessä pukukankaassa kuin
sovitusversioon käyttämässäni lakanakankaassa. Jos ei, se olisi
helppo leikata auki.
Tygodnid Mod 1877
Tygodnid
Mod 1877
Tygodnid Mod 1877
Laskettuani vielä varmuuden
vuoksi että kangas riittäisi sekä puvun
kappaleisiin että laskostettuihin kaitaleisiin
pääsin leikkaamaan. Pesin varmuuden
vuoksi kankaan ennen leikkaamista.
Se ei ollut välttämättä kovin hyvä
idea, pesun jälkeen hulpioreunat
tuntuivat mystisesti venähtäneen
ja lisäksi kankaaseen oli tullut
sitkeitä pesuryppyjä joita en
saanut ikinä silitettyä kunnolla
pois. No, se oli todellakin ollut
halpa kangas.
Ohuen,
liukkaan, raidallisen kankaan kohdistaminen oli
tietenkin ärsyttävää hommaa. Myös venähtäneet
reunat toivat oman hankaluutensa.
Hame
Aloitin ompelun hameesta. Harkitsin pitkään tarvitsisiko
hentoinen kangas vuorituksen koko matkalle, mutta lopulta
päätin vuorittaa vain helman laskosten alta. Harsin
merkkilangat takakappaleen laskosten kohdalle ja silitin
laskokset paikalleen noin polven korkeudelle asti. Ompelin
saumat pussisaumoina ja askartelin toiseen takasivusaumaan
hakasilla suljettavan halkion. Siitä ei valitettavasti
tullut kovin siistiä, eikä se tahdo edes pysyä kunnolla
kiinni pienillä hentoisilla hakasilla, mutta onneksi se jää
polonaisen alle piiloon. Ehkä hakasia olisi saanut olla
tiiviimmässä. Harsin helmaan puuvillavuorin ja ompelin
vyötärökaitaleen kiinni.
Tähän asti kaikki näytti hyvältä, mutta
sovituksessa pieni laahus ei tuntunut asettuvan kunnolla.
Ehkä hame oli sittenkin loppujen lopuksi liian kapea.
Lyhensin laahusta vähän ja ajattelin kokeilla vielä tehdä
siihen suunnittelemani leveän laahuksen muodon mukaan
leikatun balayeusen ja katsoa tukisiko se helmaa leviämään
paremmin.
Käytin muutaman illan soman
pienen balayeusen askarteluun, ja kokeilin neulata sen
hameen helmaan. Lopputulos oli lähinnä katastrofaalinen.
Jäykähkö balayeuse kangisti ohuen helman muhkuraiseksi, ja
röyhelöt eivät suinkaan tukeneet helmaa vain saivat sen
rullautumaan reunoista ja kiipeämään ylöspäin
jättäen balayeusen näkyviin. Kiroilin aikani yrittäen
neulailla sitä paremmin, ja lopulta jouduin luopumaan hameeseen
kiinnitettävästä leveästä balayeusesta kokonaan.
Olin
kuitenkin nähnyt sen askarteluun jonkinverran vaivaa, joten
päätin vielä kokeilla miltä se näyttäisi alushameen helman
jatkona. Neulasin röyhelöhässäkän alushameen
helmapäärmeeseen, ja vähän hassusta muodostaan huolimatta se
istui siihen varsin hyvin. Lisää tästä patentista löytyy alusvaatesivulta.
Tämän yhdistelmän päällä hame laskeutui jo huomattavasti
paremmin, mutta jouduin silti lyhentämään laahusta vielä
lisää jotta se mahtuisi aukeamaan kauniisti. Lopulta päätin
että helman muoto saisi kelvata ja viimeistelin helman
vinokaitaleella.
Askartelin myös helman suojaksi koko helman kiertävän 13cm
leveän laskostetun balayuese-röyhelön, joka toimikin oikein
hyvin. Siinä on laahuksen kohdalla takana kolme pari
kiinnitysnauhoja, jotka solmitaan alushameen irtolaahukseen
niin että se pysyy paikallaan helman suojana.
Hameen takaosa ei vieläkään ollut
kovin hyvä, laskostettu keskitakakappale tuntui jotenkin
liian pitkältä suhteessa leveyteen ja olisi kenties
tarvinnut levennyskiilan alaosaan. Näin jälkeenpäin
ajatellen tanssiaispuvussani oli tietenkin kolmen sauman
laskostuksen ansiosta paljon enemmän väljyyttä takana joten
tätä ongelmaa ei ilmennyt vaikka laahus oli huomattavasti
pidempi.
Toisaalta tanssiaispuvun
helma oli myös rypytetty polven korkeudelta, josta laahus levisi
kauniisti auki. Lopulta kokeilinkin kiinnittää laskosvarat
alimpaan vaakasuuntaiseen tukinauhaan, jolloin takalaskokset
jäivät hieman puhville.
Laahus sai heti enemmän
ryhtiä ja levisi tasaisemmin pikkuiseksi viuhkaksi. Hienosäädin
vähän kiinnityskohtien paikkaa ja lisäsin helman nurjalle
puolelle vaakasuuntaisen puuvillanauhan joka toivon mukaan
tukisi hieman kiinnityskohtaa. Ompelin sen kiinni laskosten
kohdalta kankaan raitojen suuntaisilla pystyompeleilla ja
laskosten alapuolelle ompelin nauhalenkit joiden läpi hameen
vaakasuuntainen kiinnitysnauha pujotetaan. Keskellä on nappi,
joka napitetaan kiinnistynauhan napinläpeen.
En muuten tiedä, oliko kaudella käytössä napinläpikuminauhaa,
mutta se nyt vaan on kauhean kätevää. Lopuksi lisäsin vielä
vyötärökaitaleeseen pitkän kiinnitysnauhan, jonka päähän
edellämainittu nappi kiinnittyy.
Minua
huoletti toki hieman tämän kiinnityspatentin mahdollisesti
aiheuttama rasitus hameen ohuelle kankaalle, mutta en oikein
keksinyt enää muutakaan niksiä jolla hameen saisi toimimaan.
Olisi varmaan pitänyt tajuta laittaa hameeseen koko matkalle
kevyt tukivuori.
Kuten kuvasta näkyy, laahus jää edelleen helposti kasaan
röyhelöiden yläpuolelta, mutta toisaalta polonaise-yläosan
runsaat röyhelöt naamioivat tätä hieman.
Olin kuvitellut hameen olevan melko helppo nakki, mutta ainakin
opin taas uutta. Seuraavan hameen testaan kunnolla ennen
leikkaamista.
Polonaise
Polonaise lähti käyntiin lupaavammin.
Koska kangas ei ollut varsinaisesti läpinäkyvä päätin että sitä
ei keveydestään huolimatta kannattaisi kasata "sheer
dress"-tyyliin kate- tai pussisaumoilla (mikä etukappaleen
muotolaskoksissa olisikin hankalampaa), vaan mieluummin lisätä
miehustaan lantiolle ulottuva kevyt tukivuori ja silittää
saumanvarat auki.
Kangas kuulsi
kuitenkin läpi juuri sen verran, että pelkäsin vuorin
valkoisen puuvillabatistin rajan näkyvän hametta vasten.
Päädyin värjäämään vuorin siniseksi. Koska värjäys on
arvaamatonta, siitä tulikin tummempi kuin olin aikonut, mutta
se ei varsinaisesti haittaa. Heitin värjäykseen mukaan myös
pätkän vinokaitaletta pääntien viimeistelyyn, vähän
kanttinauhaa sekä vielä testimielessä muutaman silkkipalan.
Silkki värjäytyikin niin kauniisti pukukankaan väriin
sopivaksi että päätin käyttää sitä rusetteihin.
Leikkasin värjätystä vuorikankaasta kappaleet, silitin
alareunoihin käänteet ja kiinnitin ne kevyesti käsin. Sitten
harsin vuorin miehustan kappaleisiin ja lopuksi harsin vielä
tarvittavat merkkilangat.
Ompelin ensin
muotolaskokset, olkasaumat ja takakappaleiden saumat, sekä
keskietusauman etuhalkiosta alaspäin. Sitten ompelin
sivusaumat pitkällä tikillä ja sovitin puvunraakiletta
alusvaatteiden, korsetin ja hameen päälle.
Etureunoihin tarvittiin aavistuksen verran lisää, mutta
onneksi olin leikannut hyvin varaa. Selässä olin sittenkin
suoristanut lapaluun kohdalla olevaa kaarretta liikaa, nyt
kädentielle jäi selvästi ylimääräistä. Madalsin
takasivukappaleen yläkulmaa ja sain selän suunnilleen
istuvaksi.
Tasasin saumanvarat ja huolittelin ne
ompelemalla käsin kapean vinokaitaleen ohuesta silkistä.
Se oli hieman työlästä, mutta lopputulos on kaunis eikä
kuulla läpi oikealle puolelle. Kevyt etupisto myös joustaa
koneommelta enemmän niin etteivät kaarevat saumanvarat
kiristä.
Takasivusaumat
ompelin vuorin alareunasta alaspäin pussisaumoina siltä
varalta että päätyisin sittenkin takahalkioon, jolloin
saumat saattaisivat näkyä helmassa. Keskietusaumassa
halkion alapuolella silitin saumanvarat auki ja tikkasin
ne koneella, koska konetikki kuitenkin peittyisi röyhelön
alle.
Hihat jätin vuorittamatta, koska kyseessä oli kuitenkin
mahdollisimman kevyt puku. Ompelin saumat pussisaumoina.
Ehkä olin ollut kaavoitusvaiheessa liian varovainen tai
sitten pussisaumoissa hankalasti arvioitavat saumanvarat
olivat olleet liian leveät, koska hihat näyttivät
sovituksessa aivan liian väljiltä. Vuosikymmenen
puolenvälin hihat ovat tietysti vielä huomattavasti
väljempiä kuin 80-luvun äärimmäisen tiukat hihat, mutta
jotenkin ne silti häiritsivät silmääni muuten melko
kapealinjaiseksi muodostuneessa puvussa. Kavensin hihoja
reilusti kunnes ne olivat melko tiukat, ehkä lopulta
liiankin.
Etuhalkion reunat käänsin nurjalle
värjäämälläni vinonauhalla. Sitten ompelin halkion
reunoihin hakaset 2cm välein. Hakasten ompelu ei ole
maailman jännintä puuhaa, mutta tiheässä olevat hakaset
pitävät etuhalkion yllättävänkin siististi kiinni. Tai,
no, tietysti juuri kuvauksessa muutama hakanen oli
auennut, minkä voi nähdä kuvista tarkasti katsomalla.
Täytyy olla jatkossa tarkempi pukiessa.
Takakappaleen
laskokset toteutin silitystä ja pakkausta varten
helposti purettavalla napituspatentilla. Ompelin
takasivusauman saumanvaraan yhteensä 8 nappia
takalaskoksen kohdalta alkaen alaspäin 6cm välein.
Sitten askartelin kanttinauhasta kaitaleen, johon
napitetuna napit asettuivat 2cm välein ja vetivät helman
laskoksille. Leikkelin vielä 3 napinläpikuminauhan
pätkää, jotka liittävät kaitaleet yhteen niin että helma
pysyy taakse vedettynä.
Kevyessä kankaassa napeilla kootut laskokset asettuivat
kauniimmin kuin sovituskankaassa, kuten hieman
ennakoinkin. Niiden väliin jäävä puhvi oli silti
edelleen jotenkin aneeminen. Ehkä laskosvaraa olisi
saanut olla enemmän, jotta puhvi olisi saanut runsautta.
En kuitenkaan uskaltanut vieläkään päättää mitä sen
kanssa lopulta tekisin, joten lykkäsin päätöstä
edelleen. Ompelun ohessa työstin myös runsasta
laskostusta.
Laskostuksen opettelua
Kuten jo aiempana mainittu, halusin
pukuun nimenomaan kaudelle tyypilliset tiheällä
veitsilaskostuksella toteutetut röyhelöt,
period-termillä "kilting". Puolen sentin laskostus
liukkaaseen kankaaseen olisi melko haasteellista tehdä
ilman apuvälineitä, ja Perfect Pleater kuulosti
houkuttelevalta vaihtoehdolta. Se olisi kuitenkin
melko hintava, joten askartelua paremmin hallitsevien
ystävien ja You Tube-tutorialien rohkaisemana
uskaltauduin yrittämään tehdä itse ja säästää.
Materiaalit
(aletapetti, jämäkangaspala ja liima) eivät paljon
maksaneet, laskosten merkkaamiseen ja taittelemiseen
meni muutama ilta. En tässä selosta tarkemmin
askartelun yksityiskohtia, koska siihen löytyy hyviä
ohjeita muualta. Ainoa vinkki joka minulla on antaa
on tämä: Muistathan tarkistaa, että tapettirullan
pää on suorassa kulmassa. Minä naivisti kuvittelin
että näin olisi, ja huomasin vasta merkkaamisen
jälkeen että eipä ollutkaan.
Minun puutteellisella
askartelukokemuksellani (olen hyvä vain kankaiden ja
lankojen parissa, tosin liimankäsittelytaitoni on
kehittynyt jo hieman siitä mitä se aiemmin oli) pitkän
ja tiheästi laskostetun tapettisuikaleen käsittely oli
hieman haasteellista, etenkin taustakankaan
kiinnitysvaihe, ja lopputulos ei olekaan aivan
tasainen eikä myöskään suora. Toisaalta valmiissa
laskostuksessa pieniä
epäsäännöllisyyksiä ei juuri huomaa.
Ensimmäisen
laskostetun testikaitaleen heitin pesukoneeseen
nähdäkseni kestäisivätkö prässätyt laskokset pesua.
Valitettavasti ne tietenkin aukesivat, ja vaikka ne
saikin joten kuten silitettyä takaisin lopputulos ei
enää ollut niin siisti ja tasainen. "The Art of the
Mantua-Maker"-kirjan ote kauden lehdestä
suositteleekin pestäviin pukuihin poimutettuja
röyhelöitä laskostuksen sijaan.
Olin tietysti vähän haaveillut että vaaleasta,
laahuksellisesta puvusta saisi pestävän, koska se
olisi erittäin käytännöllistä, mutta toisaalta en
ollut valmis luopumaan laskostuksesta. Kangas toki
sinänsä kestää pesua, joten ehkä sitä voisi yrittää
tarvittaessa puhdistaa ainakin paikallisesti
erittäin varovaisella käsinpesulla ja silittää
laskokset märkinä takaisin ojennukseen.
Röyhelöihin
upposi yhteensä noin 30 kankaan leveyttä (jouduin
leikkaamaan venyneistä reunoista vähän pois) eli
noin 4 metriä kangasta. Laskostettavaa kaitaletta
oli siis noin 43 metriä, ja sen päärmääminen otti
aikaa jopa koneella. Hameen kaksi alinta röyhelöä ja
hihojen alemmat röyhelöt on onneksi yläreunasta vain
huoliteltu saumurilla ennen laskostusta, muut
röyhelöt päärmätty molemmista reunoista.
Kankaassa raidat
olivat kuteen suunnassa, ja leikkasin laskoskaitaleet
raidan suuntaan, mikä oli tietysti hirveän nopeaa ja
näppärää. Lisäksi reunan kapea päärme oli hyvin
huomaamaton kun konetikin sai osumaan kirjavan raidan
kohdalle. Yhdistin kaitaleet kapeilla katesaumoilla,
jotka viimeistelin käsin - vaikka konetikki naamioitui
lähes täydellisesti raidan suuntaan, raitojen poikki
mennessään se pisti ärsyttävästi silmään.
Pleaterin avulla itse laskostaminen oli todella näppärää.
Suihkutin pleateriin laskostetun kankaan päälle etikalla hieman
terästettyä vettä ja silitin pitkään ja hartaasti harsokankaan
läpi kunnes suurin osa kosteudesta oli haihtunut. Sitten jätin
kankaan pleateriin kuivumaan kunnolla, yleensä yön yli.
Laskostus eteni näin hitaasti mutta varmasti päivä kerrallaan,
ja laskosten silittelemistä alkoi jo muodostua mukava
iltarutiini.
Liitossaumat osuivat siihen kohtaan kuin osuivat, osa
huomaamattomasti ja osa ei. Päätin sietää siellä täällä näkyviä
epäsäännöllisyyksiä koska ne tuskin erottuisivat kovin kauas
valmiissa puvussa.
Ompelin laskokset kiinni koneella,
sekin oli raidallisessa kankaassa helppo tehdä tasaiselle
etäisyydelle. Kaikkien röyhelöiden
valmis leveys on 10cm, mikä helpotti leikkaamista ja
päärmäämistä kun ei tarvinnut aivan tarkkaan laskea kunkin
kohdan tarvitsemaa kaitalemäärää - tein vain pitkän pätkän,
kiinnittelin sitä pukuun ja katkaisin ja yhdistelin siinä kohtaa
kun tarvitsi. Teoriassahan kilting-laskostus tarvitsee 3 kertaa
valmiin laskostuspätkän mittaisen kaitaleen, mutta käytänössä
näin pienessä laskostuksessa suhde heittää helposti sen mukaan
miten tarkkaan laskokset pleateriin sulloo ja syöttääkö niitä
kiinnitysommelta ommellessa.
Röyhelöiden leveys on hameessa hyvä, mutta pääntiellä ja
keskietusaumassa ehkä aavistuksen massiivinen. Niiden luomaa
ilmettä oli yllättävän vaikea arvioida etukäteen, vaikka
yritinkin neulailla testipätkääni sovitusversioon.
Hameen
kaksi alinta röyhelöä ompelin kiinni helmaan saumuroidusta
yläreunasta, jonka peitoksi ompelin pukukankaasta leikatun
vinokaitaleen. Yhdistin röyhelökaitaleen päät aina sivusauman
kohdalla. Ylin röyhelö on koottu kiinitysompeleella 2cm
yläreunasta ja ommeltu kiinnityslinjan kohdalta helmaan. Ennen
sen ompelua viimeistelin vielä helman tukivuorin yläreunan.
Ylempien röyhelöiden alareuna ulottuu aina 3cm alemman
röyhelön yläreunan päälle. Alimman röyhelökaitaleen reuna
ulottuu juuri helman reunaan, ei yli jotta tukinauhalla ja
vuorilla vahvistettu helma suojaisi ohutta röyhelöä.
Saatuani röyhelöt kiinni lisäsin vielä pienen laahuksen
kantolenkin ylimmän röyhelön alle piiloon toiseen sivuun. Sen
saa juuri sujautettua sormeen, tai sitten siihen voi
kiinnittää tanssiaispuvustani tutun vähän pidemmän
nostolenkin.
Hameen helmassa laskokset kulkevat
aina samaan suuntaan, mutta polonaisessa törmäsin ongelmaan:
miten niiden tulisi mennä pääntien reunoissa, entä
hihansuissa? Lopulta päätin että laskosten tulisi kulkea
peilikuvana aina alaspäin, ja käänsin suuntaa niskassa. Myös
hihansuiden röyhelöt on tehty peilikuvina.
Hihansuun alempi röyhelö on hameen helman
tapaan ommeltu kiinnitysreunasta hihansuuhun, ja kiinnitys on
viimeistelty vinonauhalla. Päällimmäisen, keskeltä kiinni
ommellun röyhelön ompelin aivan vinokaitaleen yläreunaan.
Pääntien röyhelön neulasin ensin sovitusta
varten paikalleen, onneksi näin koska yllättäin leveä röyhelö
peitti pääntien lähes kokonaan. Kuten jo edellä todettu,
helmassa sopivan levyinen röyhelö olikin pääntiellä melko
massiivinen. Kokeilin neulata sitä vähän kauemmas reunasta,
jolloin vaikutelma oli aavistuksen kevyempi.
Kiinnitin röyhelön pääntien osuudelta
koneella, samoin etusauman päälle helmassa, mutta etuhalkion
osuus piti ommella hakasten takia käsin. Muutoin laskostettujen
ja koottujen röyhelöiden kiinnitys kävikin äkkiä.
Lopulta melkein kaikki
laskoskaitaleet oli ommeltu paikoilleen ja puuttui enää
polonaisen helman viimeistely. Tässä vaiheessa päätöstä
takapuhvin kohtalosta ei voinut enää lykätä. Takapuhvi ei vaan
edelleenkään näyttänyt hyvältä. Tönkön sovitusversion sijaan
ohuessa kankaassa se näytti jotenkin säälittävän vajaalta.
Ehkä takakappaleen olisi tosiaan pitänyt olla paljon leveämpi.
Otin siis sakset
käteen, leikkasin helman keskitakalinjaa pitkin halki ja
pyöristin alareunaan jääviä kulmia hieman. Lopputulos kepeine
spiraalimaisesti kieppuvine liepeineen oli ainakin
nykysilmällä kerrassaan hurmaava. Olen edelleen aavistuksen
epävarma oliko tämä ratkaisu lopulta kuinka oikea periodille,
mutta pidän siitä paljon, joten päätin olla siihen
tyytyväinen.
Viimeistelin helman ompelemalla kapean päärmeen kääntymään
oikealle puolelle ja röyhelökaitaleen sen päälle, koneella
kiinnitystikkauksen linjaa seuraten. Päärmeen alareunan
kiinnitin laskoksiin käsin. Kulmissa röyhelöä sai syöttää
melkoisesti, joten niiden kohdalla kiinnitin röyhelön kokonaan
käsin, samoin takahalkion pohjukassa.
Polonaiseen
kuuluu tietysti vielä kauden fashion fad, koristeellinen
tasku joka oli useimmiten vain toisella puolella. Olin
sovitusversiovaiheessa niin laiska että en tullut
testaanneksi sitä, vaan ajattelin askarrella sen lopuksi
kankaanjämistä mikäli niistä vain riittäisi ja hakea sopivan
kohdan jossakin sovituksessa.
Jätin
taskun todellakin ihan viimeiseksi. Katseltuani muotikuvia
päädyin viuhkamaisesti laskostettuun malliin. Päärmäsin
sopivan kokoisen kangassuikaleen ylä- ja alareunoista käsin
ja silitin siihen laskokset melko vapaalla kädellä. Noin 3cm
yläreunasta ompelin laskosten pohjat kiinni kapeaan
kuminauhaan pienillä pystyompeleilla jotka jäävät laskosten
alle piiloon. Näin taskunsuu joustaa tarvittaessa mtta ei
repsota.
Tasku on kiinnitetty kahdella ompeleella niin että
saumanvara jää pussiin niiden väliin. Ensimmäisen ompeleen
ompelin oikealta puolelta koneella, sitten ompelin taskun
reunan saumanvarojen peitoksi käsin. Alareunassa laskokset
on ommeltu kiinni n.3cm alareunasta niin että taskun pohja
sulkeutuu.
Taskun valmis korkeus on 24cm ja leveys yläreunasta 9cm. Se
olisi ehkä voinut olla vähän isompikin, mutta olin
ilmeisesti turhan varovainen mitoituksessa.
Rusetit
Söpöt, runsaat rusetit ovat tärkeä osa etenkin Tissotin
maalauksen puvun ilmettä. Itse asiassa niitä voisi olla
vielä enemmänkin, mutta jopa minun hyvin kehittyneellä
hörsönsietokyvylläni on rajansa. Ensireaktioni oli yhdistää
valkoraitaiseen kankaaseen luonnonvalkoiset rusetit, mutta
katseltuani läpi muotikuvia ja maalauksia totesin melko pian
että pukujen koristerusetit ovat aina joko pukukangasta
tummempaa sävyä tai kontrastiväriset, valkoisia ei juuri
näkynyt.
Testailin kankaan päälle erilaisia kaapista löytyviä sinisiä
nauhoja, mutta suurin osa niistä näytti liian tummilta.
Tummat koristerusetit ovat sinänsä hyvin viktoriaanisen
estetiikan mukainen juttu, mutta kankaan kalpea väri tuntui
huuhtoutuvan näkymättömiin vähänkään voimakkaamman värin
vieressä. Sitäpaitsi kankaan sininen sävy oli hieman
erikoinen, hyvin hento, harmahtava ja aivan aavistuksen
liilaan taittava, joten suurin osa sinisen sävyistä näytti
sen rinnalla vihertäviltä. (Osassa kuvista puku näyttää
valosta johtuen lämpimämmän siniseltä kuin luonnossa,
todellisuudessa sen väri on hyvin kalpea)
Lopulta nauhaongelma
ratkesi puolivahingossa. Löysin vuorin värjäämiseen
pukukankaaseen hyvin sointuvan valmisvärin, ja heitin
kokeeksi sekaan muutamia muitakin kangastilkkuja, mm. ohutta
luonnonvalkoista silkkiä. Se värjäytyi todella
kauniisti lähes täsmälleen puvun sinisen raidan sävyiseksi,
joten päätin tehdä rusetit värjätystä silkistä. Se olisi
sitä paitsi kätevä budjettiratkaisu, koska rusetteja tulisi
paljon ja vähänkään laadukkaammat nauhat ovat kalliita.
Päätin leikata nauhat täysvinoon jolloin ne laskeutuisivat
kauniimmin. Päätin myös päärmätä ne ennen värjäystä
luonnonvalkoisella silkkilangalla järkeillen että näin lanka
värjäytyisi myös ja ompeleet olisivat mahdollisimman
huomaamattomia.
Testailin vähän nauhojen sopivaa pituutta ja asettelua.
Lopulta päädyin nauhoihin joiden valmis leveys olisi 6cm ja
pituus 55cm, paitsi hihansuissa joissa nauhat olivat 5cm
lyhemmät. Etureunoihin tulisi yhteensä 7 rusettia 15cm
välein. Takahalkiota varten leikkasin kaksi 10cm levyistä ja
135cm pitkää nauhaa. Myöhemmin päätin laittaa taakse vain
yhden nauhan, joten toinen näistä päätyikin lopulta hattuun.
Silitin
reunoihin kapeat päärmeet ja ompelin ne käsin. Kangas oli
niin hentoista että käytin helmineulaa, jonka kanssa yhden
langan poimiminen oli melkoista näperrystä. Rusettien
päärmäilyssä vierähtikin muutama tovi.
Kun
lopulta sain kaikki nauhat (ja yhden ylimääräisen varalle)
päärmättyä, tuli jännittävä hetki heittää ne värin kanssa
pesukoneeseen. Lisäsin mukaan vielä ylimääräisen kaitaleen
silkkiä hatun koristeluun. Testivärjäys oli mennyt
täydellisesti, mutta kuten kaikki tiedämme, värjäys on
välillä arvaamatonta hommaa. Pesukoneen luukun avatessani
olinkin melko järkyttynyt huomatessani että suurella
vaivalla päärmätyt rusetit olivat yhtäkkkiä violetit.
Kiroilin hetken ja mietin mitä ihmettä tekisin. Ensin yritin
tietysti pestä rusetteja pariin kertaan, mutta eihän väri
tietenkään mihinkään lähtenyt. Lopulta ostin uuden paketin
väriä ja päätin yrittää värjätä ne uudestaan, vaikka sitten
tummemmiksi, jos violetti edes vähän peittyisi. Tällä kertaa
värjäsin ne vadissa käsin (niinkuin olisi ehkä pitänyt tehdä
ensimmäiselläkin kerralla vaikka väri periaatteessa
pesukoneväri olikin), jolloin sävyä pääsi paremmin
tarkkailemaan ja koneeseen mahdollisesti jääneiden
värijäämien vaikutus eliminoitui.
Rusetit muuttuivat hyvin nopeasti lähes
musteensinisiksi, ja panikoin jo että niistä tulisi
sittenkin ihan liian tummat. No, ainakin violetti peittyi.
Väri kuitenkin onneksi haalistui huomattavasti
kuivuessaan, ja lopputulos on itseasiassa oikein hyvä.
Ruseteista tuli tummemmat kuin olin alunperin
suunnitellut, mutta juuri ja juuri tarpeeksi vaaleat
etteivät ne haalista liikaa puvun hentoa väriä. Ne
erottuvat kokonaisuudesta enemmän kuin sulautuvat siihen,
toisin kuin alkuperäisessä visiossani, mutta toisaalta
selvästi erottuvat rusetit ovat varsin kauden estetiikan
mukaiset. Myös rusettien väri sinänsä on todella kaunis.
Olin jo alkuvaiheessa päättänyt että haluaisin ruseteista
irrotettavat, muun muassa siksi että alkuun kuvittelin että
puvusta voisi tulla pestävä. Näin ei sitten käynytkään, mutta
arvelin että irrotettavat rusetit voisivat olla silti näppärät.
Askartelin siis rusettien kiinnityskohtiin parin hieman vinoon
sijoitettuja, pykäpistoin päällystettyjä lankalenkkejä joihin
nauhat voi pujottaa.
Patentti on kätevä etenkin matkustaessa, kun rusettinauhat saa
rullattua siististi pieneen tilaan pahvirullan ympärille,
eivätkä ne rypistu laukussa puvun mukana.
Pitsit
Jotta kokonaisuus
näyttäisi viimeistellyltä, puku tarvitsi tietenkin vielä
pitsikoristeiset röyhelöt pääntielle ja hihansuihin. Yritin
aluksi selittellä itselleni että jokin neutraalin näköinen
moderni pitsi riittäisi oikein hyvin pariin röyhelöön, jotka
olivat melko pieni yksityiskohta asussa, mutta toisaalta ihan
oikea nyplätty tyllipitsi olisi vaan niin upea. Olin jo
aiemmin Robe a la Francaisen leveitä hihapitsejä puurtaessani
miettinyt välillä että jokin kapea, melko yksinkertainen pitsi
olisi hirveän mukavaa vaihtelua. Lopulta en voinut vastustaa
kiusausta vaan aloitin vielä pitsinkin.
Malli on kirjasta "Raumanpitsien aatelia" (Helena
Honka-Hallila ja Pirjo Vänni, 2017), A 9081. 15 parin ja yhden
laanaparin tyllipitsimalli on 1830-luvun näytekirjasta, ns.
Grönholmin kokoelmasta. Se on ehkä hieman vanhanaikainen
1870-luvulle, mutta erittäin viehättävä, joten halusin
välttämättä kokeilla sitä. Siihen oli myös hyvä käyttää
hihapitseistä jääneitä eriasteisen vajaita nypylöitä.
2 cm leveä 15
nypyläparin pitsi oli ihana nyplätä. Kaikki nypylät mahtyivat
kerralla levälleen tyynylle ilman kerrostamista ja alkuun
päästyäni lyhyttä mallikertaa syntyi kuin itsekseen. Pitsin
tekeminen tosin jäi vähän viime tippaan, ja vaikka se sinänsä
sujui joutuisasti nypläys on parhaimmillaankin hidasta ja
onnistuinkin pääsiäispyhien nypläysmaratonin seurauksena
saamaan melko tuskallisen olkapääjumin.
Varsinaiset
röyhelöt tein unelmankevyestä, läpikuultavasti
puuvillaorgandista. Päärmäsin reunan käsin ja laskostin
kaitaleet puvun laskostuksiin käyttämälläni pleaterilla,
mutta käyttäen vain joka toista laskosta niin että väliin
jäi suora pätkä. Näin kankaan läpinäkyvyys pääsi paremmin
oikeuksiinsa, pitsi ei rypistynyt liikaa jolloin kaunis
kuvio olisi hukkunut kokonaan, ja sitäpaitsi pitsiä olisi
pitänyt nyplätä vielä enemmän.
Ompelin valmiit pitsit käsin päärmeen
päälle valmiiksi laskostettuihin kaitaleisiin. Hihansuissa
olin nyplännyt pitsit valmiiksi renkaaksi, ja ommellessani
syötin pitsiä tarvittaessa vähän niin että sain
laskostetun kaitaleen sauman kohdistettua siististi
laskoksen alle. Laskostus aukesi hieman pitsiä
kiinnittäessä, mutta valmiina silitin sitä varovasti
takaisin muotoonsa painamatta kuitenkaan taitteita
pitsiin. Ompelin vielä röyhelöiden alareunaan
kanttinauhan, ja lopuksi harsin ne paikalleen.
Röyhelöistä tuli todella kaunis yksityiskohta, johon olen
hyvin tyytyväinen.
Asusteet
Asu täydentyi lopulta vielä hatulla, jonka
askartelu olikin oma seikkailunsa. Lisää siitä löytyy täältä.
Askartelin myös asuun sopivan pikku retikyylin, joka
värinsä puolesta sopii myös muihin asuihin. Sormikkaat
puolestaan ovat lahja pomoltani ja kuuluneet aikanaan
hänen äidilleen. Kengät taas ovat täysin moderni
kirppislöytö, joiden arvelin olevan riittävän sopivat.
Kaikki asusteet valmistuivat lopulta ajoissa tämän vuoden
Bathin matkalle, joten pääsin osallistumaan tanssiaisten
lisäksi myös seuraavan aamun brunssille.
Loppuarvio
Materiaali
osoittautui toimivaksi etenkin matkaolosuhteissa kuten olin
arvellutkin. Puku oli kevyt ja mahtui pieneen tilaan, ei
rypistynyt matkalaukussa juuri ollenkaan ja laskokset
pysyivät hyvin muodossaan. Muutenkin kangas on mielestäni
edelleen todellinen löytö, ainoa vika on se että sen
joustavuus tuee hieman esiin esimerkiksi tiukoissa hihoissa
ja istuessa. Haaveilen toki edelleen joskus tekeväni oikean
silkkipuvun, mutta näillä halpismateriaaleilla on mukavampi
harjoitella.
Pukuprojekti oli työläämpi kuin olin alkuun kuvitellut,
mutta toisaalta lopputulos on tavanomaisia pikkuvirheitä
lukuunottamatta aivan hykerryttävän ihana. Kuten
tanssiaispuvustani, tästäkin tuli heti ensimmäisellä
käyttökerralla fiilis että tämän puvun olen aina halunnut.